Davidoff
12-07-2011, 15:09
Jag har två sorter. Den ena har nu röda, men små (15 mm), ganska runda, paprikaliknande frukter. Den andra har gröna ca 8cm avlånga frukter. Hur vet man att det är mogna? Och om de nu inte är "klara", kan man skörda ändå eller är det värdelöst?
Crazy4Flowers
12-07-2011, 15:46
När dom har "mjuknat" är dom klar, det är lite olika på olika sorter tror jag om dom är goda innan dom mognat helt. Du får testa.
Chilin kan också smaka olika hos olika odlare, beroende på hur dom skötts.
Davidoff
12-07-2011, 16:56
Ok, stenhårda = inte mogna? Låter vettigt. Men att dom blir röda så snabbt, men är så små? Storleksmässigt ser det ju ut som om dom ska fortsätta växa hela sommaren.
Grönberg
12-07-2011, 17:10
Chili går från vanligtvis grön till röd, men beroende på sort så kan man se för Black Hungarian, gå från svart till djuprött, Santa Fe Grande går från ljusgul till orange (morotsfärg), vissa chili blir gula när de är mogna (Hot Lemon, Scotch Bonnet).
Det handlar inte om att "mjukna", är din chili röd så kan du garanterat skörda den, man kan även sköda dem gröna och då få en annan smak.
Davidoff
12-07-2011, 17:17
Så egentligen ska man hålla koll på hur stora dom ska bli och skörda då? Låter också vettigt. Jag tar en av mina röda minichili och testar, trots att frukterna känns minimala. Tror den hette habanero eller liknande, men själva påsen har förstås ruttnat bort...
Grönberg
12-07-2011, 17:37
CITAT (Davidoff @ 12-07-2011, 18:17)

Så egentligen ska man hålla koll på hur stora dom ska bli och skörda då? Låter också vettigt. Jag tar en av mina röda minichili och testar, trots att frukterna känns minimala. Tror den hette habanero eller liknande, men själva påsen har förstås ruttnat bort...
Det finns otroligt många sorters chili, och i olika former och storlek, kolla här:
Bilder på Habanero
Davidoff
12-07-2011, 17:47
Oj. Såna är det. Men finns det sorter som bara blir 15 mm? Hälften på plantan är röda, resten gröna. Tog en nu och den var god! Frisk, ganska mild, tydlig smak. Bra.
CITAT (Grönberg @ 12-07-2011, 18:37)

Det finns otroligt många sorters chili, och i olika former och storlek, kolla här:
Bilder på Habanero
Davidoff
12-07-2011, 17:55
Ja, man kan surfa själv istället för att ställa dumma frågor är...
"Unripe habaneros are green, and they color as they mature. Common colors are orange and red, but white, brown, and pink are also seen. Typically a ripe habanero is 2–6 centimetres (0.8–2.4 in) long."
Alltså, kan bli något större, men är mogna. :-)
Piccante
12-07-2011, 18:21
Det finns en mängd chili som är väldigt små med dessutom. Så kolla vilken sort du har innan du dömer ut dom som "små". Vissa sorter äter man ju även gröna som fefferoni på pizzan eller Jalapeno som ofta är grön när den säljs på burk.
Davidoff
12-07-2011, 18:48
Just den här ska vara röd, det vet jag. Och den andra är grön. Men storleken har jag tyvärr ingen aning om.
Crazy4Flowers
12-07-2011, 20:54
Har dom väl ändrat färg växer dom inget mer.
Davidoff
12-07-2011, 20:59
Aha. Men hur länge håller dom sig oskördade? Och vad händer med dem under tiden?
Kan det lilla formatet beror på för liten kruka/gödning?
Crazy4Flowers
12-07-2011, 21:03
Det kan vara så, dom vill gärna ha rätt stora krukor och bra med gödning.
Fast då brukar det mest bli lite i antal istället om dom får för lite av något.
Davidoff
12-07-2011, 21:20
Jag planterar om dom nu. Och börjar göda bättre. Tack för tips! Man lär sig sakteliga...
Davidoff
26-07-2011, 18:05
Hm...nu har det kommit långa, gröna frukter även på dom som har röda, små! De stora frukterna är på väg att mörkna, så jag gissar att de ska bli röda. Kan det vara så att de sätter små frukter först?
Anja Danmark
26-07-2011, 19:48
Prøv at uploade nogle billeder - så er det lettere at svare...
Det er rigtigt, at frugterne kan blive en smule mindre, hvis krukken er lille - men det gør ikke en enorm forskel.
Davidoff
26-07-2011, 21:07
Anja Danmark
26-07-2011, 21:28
Det sker ind i mellem, at de første frugter ikke er så store - jeg ved ikke hvorfor, måske noget med befrugtningen/pollineringen?
Men det er helt normalt, og de nye frugter har jo en pæn størrelse.
Når de først har fået deres endelige farve, er der ingen grund til at lade dem blive på planten, for så begynder de at tørre og kan finde på at rådne, hvis vejret er fugtigt, så det er bare at gå i gang!
mvh
Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.