Elisabeth_65
12-07-2011, 15:44
Flyttade in i vårt nybyggda hus 2007, och har en rabatt där jag har "tryckt ner" allium, rysk marton och rudbeckia tillsammans med en kärleksört. Kärleksörten har nu brett ut sig helt otroligt mycket, så jag måste flytta de övriga växterna. När är det bäst att göra det, bör jag vänta till hösten?
Eva 33c
12-07-2011, 16:06
Det är alltid lättast att flytta plantor som är i vila, vår eller höst. Så kan du vänta så är det bra. Men annars kan man nog säga att "allting går" om man är tvungen. Men flyttar man stora plantor i full växt nu kräver de mycket passning med vatten och förmodligen kommer de att torka till viss del ändå, då man aldrig kan få med ett helt rotsystem helt intakt. Men de brukar överleva. Om du vill flytta plantorna för att de ser ut att inte må bra, så tycker jag däremot att du inte behöver vänta. Då kan de ju faktiskt ha nytta av en flytt som ger de bättre förutsättningar. Men du måste fortfarande passa dem med vatten och eventuell skuggning tills de etablerat sig igen.
Elisabeth_65
12-07-2011, 16:28
OK, tack! Vissa av rudbeckiorna mår inte alls bra, de ligger nu under kärleksörten, små och eländiga. Då flyttar jag dem. Martornen och allium väntar jag med till hösten, de ser hyfsade ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.