Full version: Valeriana- Vänderot
myskmadra
Jag har precis beställt frön och undrar om någon har nåt bra tips.
Tesa
Jag har haft vänderot men bara för skojs skull och plantan grävde jag upp i en hage... när jag möblerade om i örtagården så slängde jag den för jag tänkte att jag kan ju hämta en ny- som om det blev gjort då!! rolleyes.gif
I det vilda så växer den ofta på skuggiga fuktiga ställen...
Ann-Marie på Dal
Jag har en vänderot sedan några år tillbaka. En trevlig men utrymmeskrävande växt speciellt på höjden.

Tänk på att placera den på ett bra ställe där den får plats min kan bli uppåt 2 meter hög. Kräver inte speciellt mycket här i världen men lucker näringsrik jord kan jag rekommendera och vatten om det är långa torkperioder. Härdighet vet jag inget om men jag bor i zon 4 och täcker bara med ett lager löv och det har gått bra hittills.

Jag har inte använt den utan mest haft den för den är så trevlig som växt. wub.gif
Unn
Kan tillägga att den är väldigt lättsådd. jag sådde i rumstemperatur, grodde efter fyra dagar. Mindre valerianadjungel på väg här!
Det enda som bekymrar mig en smula är som sagt att den gillar fukt...Har för mig att den som vild i stort sett växer i kärr..Det är ju inte direkt den miljön i min trädgård. Fast om ni andra säger att det funkar med lite vattning, så ger jag inte upp!
Nymphaea
Hur bereder man 'drog' på färsk valeriana?
vet att den ska vara lugnande smile.gif
Unn
CITAT (Nymphaea @ 28-02-2004, 09:17)
Hur bereder man 'drog' på färsk valeriana?
vet att den ska vara lugnande smile.gif

Genom destillat av roten. Verkar krångligt tycker jag!
Undras om det inte går bra att koka vanligt te på blommor och blader också?
Unn/snart lugn som en filbunke laugh.gif
Christoffer
Valeriana luktar riktigt hemskt. Jag hade valerianatinktur från utlandet och råkade spilla lite. Det luktade hemskt i hela lägenheten. Men växten har inte luktat något vad jag minns. Jag har även läst någonstans att Valeriana till liten del även påverkar GABA-systemet som bidrar till att man blir lugnare av den. Men det kan inte vara en stark påverkan. Valeriana är en rätt mild ört för sömnsvårigheter, men vissa reagerar väldigt starkt på den.
Nymphaea
CITAT (Christoffer @ 29-02-2004, 21:16)
Valeriana luktar riktigt hemskt. Jag hade valerianatinktur från utlandet och råkade spilla lite. Det luktade hemskt i hela lägenheten. Men växten har inte luktat något vad jag minns. Jag har även läst någonstans att Valeriana till liten del även påverkar GABA-systemet som bidrar till att man blir lugnare av den. Men det kan inte vara en stark påverkan. Valeriana är en rätt mild ört för sömnsvårigheter, men vissa reagerar väldigt starkt på den.

Jag har (för flera år sedan) provat naturläkemedel med valeriana (valerina natt?).
De stank ordentligt wink.gif
Kajsa
Brukar använda Valerina Forte, det är rogivande man sover lite bättre,
har aldrig kännt några biverkningar. Jobbar natt och blir jättetrött mellan
varven, då hjälper Valerina, lukten känner man bara när man stoppar dom
i munnen. Det är bättre med dom än vanliga sömntabletter, som man blir
beroende av.
Christoffer
Min erfarenhet av valeriana, men även humle är att jag blir väldigt irriterad av dessa om jag inte lägger mig direkt.
ordsnoken
CITAT (myskmadra @ 27-02-2004, 21:39)
Jag har precis beställt frön och undrar om någon har nåt bra tips.

Valeriana stinker i alla delar vedervärdigt men katter brukar bli mer än förtjusta i den mycket påtagliga odören.
Som nån påpekade ränner den iväg och blir närmare två meter under gynnsamma förhållanden.
Som medicinalväxt används roten: avkok görs på ett halvt gram rot till en kopp vatten en gång/dag, kuren bör pågå högst ett par månader.
Den som överdoserar får inte någon rolig resa: svår huvudvärk, okontrollerade skakningar och även diarré (valeriana är kramplösande även i tarmen).
Dödsfall har inträffat.
Valeriana ska inte användas alls av personer med någon form av leversjukdom. Används aldrig ihop med alkohol eller medicin - effekten kan bli mycket otrevlig.
Ann
Christoffer
Det stinkande ämnet i Valeriana ska tydligen vara kemiskt lik honkatters könshormoner... smile.gif
Copycat
--
myskmadra
Kanske ska låta bli att ha valerianaodling i trädgården i sommar!
Bättre att anlägga en bit bort så katterna kan samlas där istället. Apropå katter har jag hört att en buske som kallas "try" även den kan dra till sig traktens alla katter.
Christoffer
Blir honkatter galna av kattmyntan! Undrar varför de också reagerar. Jag har provat kattmynta på en katt men ingen reaktion. Skulle någon gång vilja se hur det ser ut när det verkar på katten.
Sollan
Har Valeriana som jag grävt upp på en äng. Den förökar sig kraftigt så nu har jag Valeriana överallt...

Min hankatt ä-l-s-k-a-r kattmynta medan honkatten struntar blankt i den! Om det är olika för han och honkatter vet jag dock inte, utan det verkar vara så att vissa katter inte bryr sig.
Frassen rullar och tuggar tills kattmyntan är bara trasor och det inte återstår något av den. Skjälpte en stadig lerkruka en gång över resterna men då stod katten med nosen i dräneringshålet och lyckade till sist välta krukan. Han blir påverkad av den, kan helt enkelt inte få nog. Brukar säga att han lider av dåligt kattmyntasinne... rolleyes.gif
Valerianan struntar de i, båda två.
/sollan
Copycat
--
Christoffer
De aktiva ämnena i kattmynta och valeriana är besläktade med varandra, och jag har hört att katter tydligen ska gilla båda dessa. Men än har jag inte sett någon påverkad katt.
Copycat
--
myskmadra
Lite ur"Örtaboken" ( Jekka McVikar). Jag fick i present för nån vecka sen och där läser jag bland annat: Släktnamnet kommer från latinets valare i betydelsen"vara frisk". Färsk vänderot luktar som gammalt läder, i torkat tillstånd som gammal svett. Trots detta används vänderoten i parfymer som myskdoft! Hör nu: även RÅTTOR dras till växten och det påstås att Råttfångaren i Hameln hade en bit rot i fickan. En tinktur på vänderot användes under andra världskriget vid behandlingav stress och granatchocker. Verkligen en mångsidig ört! Dock funderar jag på att slänga påsen och odla lavendel istället............(råttorna avskräcker)(å andra sidan kommer kanske katterna och tar dem direkt) hmm.... wacko.gif
I boken står också om kattmynta som är en helt annan ört.
Vårliga hälsningar!
Unn
CITAT (Copycat @ 17-03-2004, 19:53)
Okej! Valeriana, Vänderot eller Kattmynta. Är det droger eller nyttoväxter? Varför odlar man dom och gör någon det? Växer dom vilt eller bara odlat? Jag är lite nyfiken just på Valerianan.

Valeriana heter vänderot på svenska, kattmynta heter "Nepeta F.....nånting...på latin.
Om de är "droger" beror lite på betydelsen man lägger i ordet - i bemärkelsen tripp och hallucinationer tror jag inte att dessa två står högt i kurs hos dem som sysslar med sådant wink.gif
"Drog" är ju en benämning i örtmedicinen som i stort betyder "avkok" eller beredelse av plantan på what-ever-way.
Jag odlar båda, eller rättare - valerianan har jag precis skolat om 43 stycken av , m.a.o. bara bebisar än, kattmyntan försöker jag än en gång med (ca 100 småttingar från frö, tjohooo *lycklig*)- har även några överlevare i trädgården som t,om. så här års i frystorkat och visset tillstånd utsattes för en av mina katters dräglande, ålande rullningar när hon sällskapade mig i ogräsrensningar i det vackra vårvädret häromdagen smile.gif
Valerianan blommar i vita flockar och växer vilt i sverige här och där på fuktiga ställen. Kantnepetan har blå blomspiror och kallas i bland för "fattigmans lavendel". (Kanske för att den är så lättsådd? ), Vad kantnepetan har för värde i örtmedicinen har jag ingen aning om. Valerianan däremot , borde jag antagligen gå och tugga i mig nu eftersom jag skriver här vid denna okristliga tid på dygnet! T.om. läkemedelsverket har väl skrivit under på dess rogivande egenskaper?
Unn smile.gif
Tirre
Har flera "ärvda" vänderotsplantor, några i ett hörn av bärbuskplanteringen och några i en mindre, anlagd rabatt med stensättning runtom. Ingen av dem i nån större träskliknande miljö, alltså.

"Tog över" trädgården för 1 1/2 år sedan och visste då ingenting om vänderot.
Men: Det jag har märkt är att den växer nåt infernaliskt! Bägge lägena hos oss är i gassande södersol och det vatten de fick under regnfria veckor i somras begränsades till några halvhjärtade vändor med trädgårdsslangen (med egen brunn är man snål i torrtider...).

Ärligt talat så gillar jag inte växten nåt vidare!
Höga, rangliga, viker sig ut och är i vägen när man ska gå förbi, knäcks lätt, måste bindas upp med långa käppar = fult i rabatten och ser över huvud taget mest risiga ut... Så fort tjälen går ur hos oss, så kommer de att ryka!

Det är kul med medicinalväxter och så, men vänderot är nåt man sällan fixar till mixturer av på egen hand, om jag förstått saken rätt. Viktigt med doseringar och sånt, så den känns lite onödig att ha om det nu är så att man ska ha en "nytto"-plantering.

Ska man ändå ha den, så tycker jag nog att den bör omges av andra hyfsat höga växter, som både kan ge lite stöd och dölja det risiga intrycket och stödkäpparna.

Lycka till!
myskmadra
Jag petar nog ner några frön iallafall. Med tanke på storleken av min trädgård och mina odlingsplaner så måste jag nog ha nån slags plantförsäljning ute på gården framöver ohmy.gif
En vän till mig (från Cuba) såg för några år sen min basilikaodlingar (inomhus) och han kunde inte alls förstå varför jag inte satte upp en stånd på gården och sålde. Så tänker man nog när man alltid måste kämpa för brödfödan, inte odla för nöjes skull som en ann.
Men varför inte? rolleyes.gif
Christoffer
På bussen så såg jag en tjej som hade ett litet, köpt plastpaket (typ sådant som man kan köpa ruccolasallat i) där det stod "Valeriana" på. Men det var inga rötter utan gröna blad. Jag har aldrig hört talats om att man skulle äta gröna blad av valeriana. Har någon hört talats om något sådant?
curman
Min katt blev galen av torkad Valerianarot.
Han tog ner paketet på natten och på morgonen låg alltihop på golvet.
När jag testade honom genom att hålla fram lite så sprang han omkring som en galning och jamade!
MRLINDELL
Jag har grovsmulad torkad rot i ett provrör. De flesta som ser detta tror det är något man kan röka ... Katterna däremot ligger och krälar & dreglar på golvet efter att ha luktat på roten. Min norska skogskatt blir heltokig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon