BigDaddy
13-07-2011, 08:55
Hej
Jag tänkte börja förbereda ett land för nästa säsong.
Jag tänkte börja gräva nu, fylla i med gödsel i höst. Frågan för mig är om jag ska använda en markduk i landet?
Har aldrig haft med det att göra förr. Förstår att det skyddar mot ogräs men visst kan det inte skydda hur länge som helst?
Brukar ni använda markduk?
Behöver lite råd & argument för det.
Kan man använda tidningar el annnat annars?
edit. Ska odla allt möjligt i grönsaksväg där.
Halva landet ska vara pallkragar, halva inte.
Tomater, sallad, björnbär....ja, inte riktigt bestämt men lite av varje. Amerikanska blåbär...
Camelian
13-07-2011, 09:46
Hej!
Funderar på vad du menar med markduk. Tänker du att det ska vara i gångarna mellan pallkragarna så funkar det bra, men i landen är det inget vidare. Sår man i rader fyller den inte någon större funktion. Det skulle i så fall vara om man har solitära plantor som t ex zucchini. Man kan förstås också täcka delar man inte tänker odla i för närvarande, för att förhindra ogräs.
Tidningar mellan raderna skyddar mot ogräs, men jag tycker att det är allra bäst med ett fem centimeter tjockt lager gräsklipp. Det både täcker och göder. Dessutom kan man fundera på vad tidningarna släpper ifrån sig för kemikalier. Varken gräs eller tidningar är lämpligt om man har mycket sniglar. Det blir bara ett härligt, fuktigt, matnära gömställe för de glupska varelserna!
Tomater funkar bara om det är en frilandssort och de kräver ett riktigt varmt och skyddat ställe, med fördel under glas. Kräver massor av vatten. Blåbär måste ha torvjord med ett mycket lågt pH-värde och vill ha jämn fuktighet i jorden. De växer helst i vandrande skugga, inte i full sol som övriga köksträdgårdsväxter. Björnbär vill liksom tomaterna ha det skyddat och varmt. Spaljeras med fördel, men om du bor i ett högzonsområde kan man med fördel låta den krypa utmed marken. Det blir lättare att täcka och fryser inte ner lika hårt, enligt min erfarenhet. Men man bör man tänka på att björnbär tar större plats än man tror.
Lycka till!
BigDaddy
14-07-2011, 09:56
Tjena
Ja jag funderade på att ha markduk el tidningar i själva landet el/och under pallkragar för att undvika ogräs.
Förstår att det inte är där man har det nu utan i gångarna.
Jag tror jag ska ha endast pallkragar att odla i med sten runt i gångarna för att undvika sniglar mer.
Så är det endast under gångarna då jag har markduk?
Sniglar, trädgårdssnäckor, har jag mkt av så skippar tidningar & gräs.
Men där jag ska gräva upp landet nu är det en himla massa kirsekål el vad det heter. Annan ogräs med för den delen.
Det var därför jag spånade på att ha ngt så det inte kan komma upp i mitt odlingsland. Har du ngt bra tips?
Detta är det absolut bästa stället att ha landet på.
Jag kan tänka mig att gräva bort en massa jord för att sedan fylla på med ny om det kan hjälpa ngt?
*Stintan*
14-07-2011, 10:34
Ska du ha pallkragar så bör du lägga tidningar i botten, eller markduk, sen fyller du på med jord. Du kan även ha markduk under gruset i gångarna. När du nu gräver så rensa ändå jorden från rötter så mycket du kan.
BigDaddy
14-07-2011, 16:02
CITAT (*Stintan* @ 14-07-2011, 11:34)

Ska du ha pallkragar så bör du lägga tidningar i botten, eller markduk, sen fyller du på med jord. Du kan även ha markduk under gruset i gångarna. När du nu gräver så rensa ändå jorden från rötter så mycket du kan.
Ok tack!
Men hur länge håller tidningar mot ogräs? En säsong då så man lägger nya varje år?
Om jag ingen markduk äger finns ngt från hemmet mn kan använda?
Typ lakan el liknande?
hattstugan
17-07-2011, 11:20
Ett tjockt lager med tidningar står emot i flera år! Använder bara tidningar vid nyanläggningar och det fungerar super!
Inte kostar det heller direkt som en markduk!
kerstin z5-6
17-07-2011, 11:22
Wellpapp från stora kartonger är lite mer täckande än tidningar o tar lagom tid på sej att multna:)
Gossen Ruda
20-07-2011, 09:33
Skall det någon speciell tidningskoncern? Kvällspress eller morgontidningar? Kanske skvallerpress går bra?
*Stintan*
20-07-2011, 11:34
CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2011, 10:33)

Skall det någon speciell tidningskoncern? Kvällspress eller morgontidningar? Kanske skvallerpress går bra?

Kanske bäst att ta lite av varje så att ingen tidningsutgivare känner sig förfördelad.
Men om du behöver markduk beror på vad du har för ogräs att bekämpa. Har du t ex kirskål och annat "otäckt" och hopplöst så är det ju att föredra att ha någon typ av spärr men om det bara är frågan om gräsmatta el liknande så räcker det med att vända tuvorna upp och ned så förmultnar de, då behövs ingen markduk eller annan täckning i odlingarna. Ovanpå tuvorna lägger du sedan jord, gödsel och kompost.
Mellan pallkragarna kan det ju dock vara bra att ha någon täckning iform av markduk eller annat nämnt ovan, särskilt som du planerar att lägga stenar där.
I det vanliga trädgårdslandet vänder du i år bara jorden och för att förbättra jorden så kan du i höst vända ned en massa löv. Har du tillgång till kompost och obrunnen gödsel från t ex stall kan du vända ned det med.
I vår vänder du sedan allt igen, gödslar mer med t ex kogödsel och kanske hönsgödsel och låter vara någon vecka eller två för att sedan så och sätta potatis.
Du kommer säkert att få rensa en del ogräs som kommer upp i dagern men håller du efter det och täcker med gräsklipp när grödorna har tittat upp så blir det inte så besvärligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.