Vad roligt det låter att anlägga en trädgård från början! Du har börjat precis rätt med att förbättra jorden. Det är det viktigase av allt! Om du har tung lerjord kan du förutom organiskt material blanda i grus. Man kan också odla i ett lager ovanpå lerjorden, vilket andra odlaiter på forumet säkert kan berätta mer om (jag har ingen erfarenhet av lerjord själv...). För att ge växtråd vore det bra att veta mer om läge. Är det skuggigt/soligt? Ffinns det stora träd i närheten? Är jorden torr överallt eller finns det fuktigare partier? Vad tycker du om för växter? Några speciella färger? Har du något foto?
Det här forumet går väldigt långsamt i min dator..men nu har jag fått upp lite bilder i mitt personliga album i alla fall!
Jag måste nog svara ja på alla dina frågor om torr/fuktig jord skuggigt/soligt m.m det är det som är det svåra på vissa ställen är jorden och läget helt ok på andra ställen helt hopplösa.
Jätteroligt med ny trädgård!! Ännu roligare att den inte är platt som en pannkaka!
Håller man på som du och arbetar med sådana ytor är det både mest praktiskt-roligt-och ekonomiskt att så dina perenner själv.
Du kan då-nästa sommar plantera ut 7,15, eller 22 av samma sort i din slänt och göra stora färgfält av perenner där.
Råd om hur man sår de olika sorterna kan du förstås få här
Att bara stö ut frö tillråder jag inte i ett så stort område(Inte annars heller fö)
Det är mkt lättare hanterbart att så fröna i sålåda, omskola, sen plantera ut när de är rejälare om dock ej fullstora.
Höga perenner som blir fort färdiga o kan sås from mars i sålåda-inne under ett lysrör alt om du ej vill ha sådderna inne - så o ställ ut låt gro till våren
Riddarsporre, veronicor,Klockor tex hässleklocka o mjölkklocka,Stockros och Digitalis -som är bienna men självsår sig.
Lägre varmgroende är tex akleja, lammöra, sand malört , Stäppsalvia,nepeta mfl-Bor du inte i zon 5-6 eller högre hinner de nog bli klara även om du sår dem nu!
De kallgroende fröna dit hör tex aconitum-stormhatt,
behöver en köldperiod för att gro och kan ställas ut under snön för att gro till våren
En bra katalog med många såråd, bra fröportioner -minnst 100 plant/ påse
är
JELITTOPapperskatalogen brukar vara gratis o har som sagt mkt såråd -men fråga gärna här

Lycka till!
Tack för alla dina tips..och precis en slänt är mer utmaning och det gillar jag!