Hasse_h
Hur gör man snygga gångar och/trappor i en slänt med varierande lutning 20-45 grader? Slänten har ca 3 meter höjdskillnad, är ca 4-5 meter bred och ca 15 meter lång med en form ungefär som bilden nedan.

Vad är lämpligt eller olämpligt materialval? Snickra i tryckt trä? Natursten? Betongsten?

Hur har du gjort? Har du sett något snyggt? Jag behöver inspiration..!
EKLO
Hej,

jag tycker verkligen det beror på resten av tomten, och på huset - är det i stadsmiljö eller är det på landsbygd? Är huset i trä eller hur ser det ut? Själv är jag intresserad av växter och skulle välja trappor i så naturligt sten som möjligt, men det har nog att göra med att min egen trädgård är en naturtomt och betong el. liknande skulle se för stadsaktigt ut här. Och hur många trappor har du tänkt dig - några få slingrande gångar med trappor är vackert, men det kräver ju växtlighet runt för att det ska se naturligt ut. Tänker jag.
Hasse_h
Typiskt 70-talshus i gruppbebyggelse i villasamhälle med naturen inpå knuten, 1½ plan med sutteräng, grannar direkt i norr och söder, allmänning 5 meter bred till grannens tomt i väst, kraftigt sluttande tomt, skissen visar större delen av baksidan av tomten med en (någorlunda) plan gräsmatta. Slänten har till dags dato varit bevuxen av hallonsnår och kirskål samt en thujadunge och ett fläderträd. Det enda som ska sparas är flädern, thujorna tas ner om ett par veckor, pågående bekämpning av hallon och kirskål.

Jag tänker mig några slingrande gångar på skrå på ett par nivåer, några korta trappor som kopplar ihop dem så man kan ta sig från gräsmattan ner hela vägen. Mellan gångar och trappor växtlighet, ett par mindre bänkar så man kan sitta ner en stund mitt i alltihopa och titta på fjärilarna... rolleyes.gif
Kanske nåt i stil med bifogad skiss...

Men jag vet inte, detta är lite lösa funderingar.
Fågelvägen
Har ni lyckats undersöka släntens innehåll? Om slänten innehåller berg kan ni ta fram det och låta bergets form ange var ni bygger terrasser och gångstigar. Det kan bli mycket vackert!
Vi hade en liknande slänt på SW-sidan om vårt hus. Det visade sig att mängder av sprängsten som uppkommit vid husbygget 1922 hade samlats i slänten. Sprängstenen var täckt med dålig fyllnadsjord och växtligheten var mest kvickrot, ett plågat plommonträd och lite tynande stenpartiväxter. På min hemsida finns exempel på vad man kan göra: Fågelvägens hemsida
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon