yvohel
hej.
jag undrar hur jag ska förvara rosor i krukor under vintern, har endast ett oisolerat förråd samt ett garage men där har vi ca 17 gr och ljust på vintern..har ni nåt tips åt mig tro?

mvh yvonne rolleyes.gif
kerstin z5-6
Har du tomt, rabatt? Grönsaks eller potatisland? i så fall mår de bäst nergrävda till tjälen gått
yvohel
Hej Kerstin!!

näe du tyvärr så är tomten mest av Berg så vi har en jättestor veranda som jag tänkt ha krukor på med rosor i för det är ju inte billigare att köpa vanliga ettåriga o fylla hela krkan än att köpa en ros o sätta.
Men då kan det alltså inte bli något så trist isåfall. -cry-.gif

mvh yvonne
kerstin z5-6
ok-I så fall ej uppvärmt förråd.Vira in krukorna i vinterväv/ grön.Det förhindrar för snabba tempsvängningar.
Ta in dem så sent som möjligt.Helst ska de ha börjat fälla bladen.Kolla tidigt under våren om de vaknat-då behöver de vatten o kan ev få komma ut till verandan i skugga -varma dagar i mars april
Det borde funka i den zon du har.
yvohel
ååå tack kerstin du är den pärla av rang när det gäller växter, ha en riktigt trevlig sommar om vi ej hörs igen under sommaren. bravo.gif

mvh yvonne
kerstin z5-6
biggrin.gif ha en skön sommar!
renate
Oisolerat förråd blir bra.Jag har mina stora roskruka i snickarboden,visserligen isolerat men det kan blir några minusgrader när det är riktigt kallt.
yvohel
Säger du det låter ju mycket bra då kan jag iallafall prova lite o se om de klarar sig men du lägger inte om nåt runt krukan..vattnar man nåt under vintern??
jag har zon 3..jag skulle oxå vilja ha nåt i kruka vid vår ingång på varsin sida om dörren nåt härligt grönt lummigt men det är skuggigt hela dagen där kanske 1 timmes sol det är allt..har du nåt tips eller kanske nån annan..och ska jag ställa undan de oxå då i förrådet..jag är ganska grön på att odla i kruka så tips av alla sorter tas tacksamt emot.

mvh wonsan rolleyes.gif
Ugglemormor
Jag har 2 roskrukor och de ska tas in där det är frostfritt under vintern. Den infon fick jag förra året när jag sökte just efter 2 små rosor att ha i en kruka. Det är en austinros, Grace, orange och dom växer som bara den.
Just nu börjar de blomma.
jag kommer nog kolla upp detta ytterligare hos henne jag köpte dom ifrån (fr. Helsingborg, minns inte nu firman) innan jag tar in dom.
Min morsdagsros har jag också planterat ute i en kruka och den börjar nu blomma för andra gången.

Hoppas våra rosor kan överleva när det inte finns så mycket plats på tomten. Där har jag redan 3 olika rosor, så det får räcka.
Har någon fler erfarenhet av krukodlade rosor, så är jag tacksam för råd. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon