Trädgårdsbrukare
13-07-2011, 13:52
Tjenis
Jag har ett par klematisar,kan ej presentera vilka sorter då de inte är kända av mig. Jag har en känsla av att de sitter för grunt planterade pga att de är ynkliga och tunna i tillväxten.Hur gör jag för att få igång dem?Kan jag plantera om dem djupare?Ska jag klippa ner dem nu eller vänta till hösten?
hoppas på svar.
//Larsa
Camelian
13-07-2011, 13:56
Huruvida de är för grunt eller inte är svårt att avgöra, och hur djupt de ska planteras är något de lärde tvistar om... Men de tycker inte om att ha sol på fötterna så skugga gärna där med en stor sten eller andra växter. Annars kan det vara för torrt eller för näringsfattigt.
Trädgårdsbrukare
13-07-2011, 14:08
De har skugga runt sina fötter och vatten med näring. Vad det gäller näringen har jag gödslat med flytande Vitagro någon gång i vecka nu under försommaren. Kanske jag har var för snål med näringen alltså. Har ju hört talas om att klematisar är "Godisrottor".Hur ofta bör de ha näring i flytande form igentligen 1,2 eller ggr veckan?
//Larsa
Finn Klematis
13-07-2011, 14:15
Hej!
Troligen planterade utan att rötterna har särtats.
Röttern måste säras och spridas ut i hela planterlngs-
gropen. Gräv upp sära plantera,
finn
Trädgårdsbrukare
13-07-2011, 14:29
Hej finns så enkelt alltså ?Kan jag göra det nu eller ska jag vänta tills hösten?
//Larsa
Finn Klematis
13-07-2011, 16:53
Hej!
Du kan plantera om nu.men Du kan också vänta till
i början av September.
Obs. Allt tyder på hopsnurrade rötter, men jag kan
inte vara säker. Har Du planterat dom själv?
Jag är tacksam om Du talar om hur rötterna såg ut.
Finn
Trädgårdsbrukare
13-07-2011, 19:14
Hej
På egen rådan klippte jag ur dfen ur spaljen och grävde fram den. Djupet den satt på var cirkus 15-20 cm. I mina ögon verkar rötterna friska och inte speciellt tilltrasslade, vad tycker du,beklagar bilderna men kameran är lånad.

Larsa
Finn Klematis
13-07-2011, 20:47
Hej!
Jag tog fel, det var inte tilltrasslade rötter.
Plantera i en bra planteringsjord. Ex. Hasselfors U-Jord.
Finn
Trädgårdsbrukare
13-07-2011, 20:55
Den är nere i marken igen.Grävde upp ett hål på 35 i dia.m35 djupt, ny jord och benmjöl. Nu sitter den gjupare och är nerklippt.Så det är bara att vänta och se vad den lilla gynnaren kommer att ta sig för.Tack för hjälpen
Jag lägger upp mer bilder när jag vet hur det går.
//Larsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.