myskmadra
27-02-2004, 21:47
I dessa förkylningstider koka chaité! Du mår bättre, blir mindre hes. Har även viss smärtstillande effekt. Gör så här: Koka upp 1 liter vatten , 1/2 dl mjölk,
2-3 cm färsk ingefära(finhackad), 4 kardemummakapslar (eller nån tsk kardemummakärnor), 3 hela nejlikor, 1 bit kanelstång och lite socker, gärna råsocker( jag brukar ta ett par msk). Sjud i 10 minuter.(OBS. Passa ordentligt det kokar väldigt lätt över)Lägg i 2 msk té (vanligt utan smaktillsats t ex english breakfast). Sjud i ytterligare 5 minuter. Sila och drick.
Jag har inte provat att odla ingefära, men det kanske någon annan har?
Åsa, mälardalen zon 2
27-02-2004, 21:55
Ingrid på Västkusten
01-03-2004, 07:30
Man kan faktiskt köpa chai eller yogi-te i välsorterade te-butiker i lösvikt.
Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
01-03-2004, 09:57
Chaite går även att köpa på Indiska magasinet fast jag tror inte det finns ingefära i det så man får sätta till sin egen ingefära.
myskmadra
14-03-2004, 14:39
Jag har lite ny info om ingefärans tillredning. Kollade i gamla anteckningar från en örtkurs (Inspiras) och fann att den ska kokas i 30 minuter, avsilas och därefter intas för bästa effekt vid förkylning.
Så nu kokar jag ingefäran lite extra innan jag lägger i resten av kryddorna.
Visst finns färdigblandade tesorter i butik men själv föredrar jag att blanda till själv med nymortlade kryddor - smaken blir i mitt tycke kraftigare och bättre.
CITAT (myskmadra @ 14-03-2004, 14:39)
Kollade i gamla anteckningar från en örtkurs (Inspiras) och fann att den ska kokas i 30 minuter, avsilas och därefter intas för bästa effekt vid förkylning.
Vill veta mer, vill veta mer, vill veta mer!!!
Inspiras örtkurs?!?!?
Berätta ALLT, myskmadra!
Sanna
myskmadra
14-03-2004, 14:51
Hej Sanna!
Kolla
http://www.inspira.cc/ . Jag gick nån enstaka kväll där och fick ut jättemycket av de få timmarna.
Är sugen på att gå fler kurser nångång -ogräsmatlagning till exempel!
Ingrid på Västkusten
15-03-2004, 07:56
Kan i så fall inte NOG rekommendera Örtagården i Mon och Lisbeths kurser och föredrag samt bok :-)
Hon har en website - kronor och örter heter hennes företag,
Hälsar Ingrid
myskmadra
17-03-2004, 10:35
Kul med fler tips om örtkunniga och kurser. Få se när det bllir läge med en tur till Västkusten.