Full version: täcka med gräsklipp
kangas
Är det för sent att täcka perennrabatter och vedartade växter med färskt gräsklipp nu i mitten av juli? (Småland)

Camelian
Nej absolut inte! Det gör stor nytta nu och du kan fortsätta hela säsongen. Gräset som gödningsmedel påverkar inte växternas avhärdningsförmåga på det sättet, enigt min erfarenhet.
Eva 33c
Perennerna är det nog inga problem med, de ska ju inte övervintra ovan mark ändå. Vedartade växter skulle jag inte ge så kväverik gödsel som gräsklipp nu. Jag hade en bekant som för många år sedan blev väldigt förtjust i detta med gräsklipp och gödslade sin nya poppelhäck rikligt under hela säsongen. Den växte så det knakade men nästa alla plantor dukade under sedan under vintern, förmodligen för att den inte slutade växa i tid. Jag bor i zon 5 så här är det viktigt att inte lura växterna att växa för länge in på hösten utan invintra ordentligt. Alla växter är inte lika lättlurade, det beror lite på var de har sitt ursprung. Rosor kan vara känsligt tex.
Tapio
CITAT (Eva 33c @ 14-07-2011, 15:50) *
Perennerna är det nog inga problem med, de ska ju inte övervintra ovan mark ändå.

Halaj!

Ok, så man kan ge örtartade perenner kväve hur sent som helst på året?

//T
Aqvakul
CITAT (Tapio @ 14-07-2011, 19:54) *
Halaj!

Ok, så man kan ge örtartade perenner kväve hur sent som helst på året?

//T

Nej, det tycker jag inte. Dels är det bortkastat och kan inte växten ta upp det kommer att hamna någonstans där det inte ska vara.. Dels tror jag faktiskt att det kan försämra övervintringsegenskaperna...

Gödsla juli ut, är väl ett bra generellt råd - förutom för grönsaker och ettåringar förstås..
kangas
Tack så mycket för svar.
Jag fuskar med zoner - har flera zon 1 och 2 träd här i zon 4 - så de får nog vara utan gräsklipp då.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon