Monarda
Det var väl fler än jag som fick gratis irisknölar på Älvsjömässan? Tror det var i samband med någon tidning man köpte.
Nu har den i alla fall slagit ut och jag tycker den blev jättefin. Skulle vilja ha fler men har inte namnet. Någon som kan?

[attachment=62746:P7130965.jpg]
Anki V
Jag gissar att det är samma iris som jag fick. Jag frågade på AoT:s forum i söndags och fick det här svaret.

"Lotta i Gbg svarade 2011-07-10 22:06:20
Skulle tro att det är holländska irisar, Iris x hollandica. Lökirisar som kräver bakning på sommaren för att blomma nästa år. Några klarar av att få dem att överleva här, men det är mycket ovanligt att de blommar året efter. Jag skulle se dem som ettåringar."

/Anki
Monarda
Men fy tusan! Varför delar dom ut sådant. Kanske man ska prova att gräva upp knölarna till hösten och lägga dom på vinterförvaring. confused.gif
Anki V
Var dina knölar?

I så fall har vi inte samma för mina var lökar.

/Anki
Monarda
Fel av mig! Lökar var det, 2 st närmare bestämt men bara en har blommat och den andra har det bara blivit blad på.

Och vad menas med detta? Lökirisar som kräver bakning på sommaren för att blomma nästa år
Anki V
Bakning betyder väl mycket varmt och torrt under sommaren. Jag gissar att det betyder att de ska grävas upp och förvaras på ett ”hett” ställe.
Jag tänker anse mina som ettåriga. Inte ids jag hålla på och ”baka” .

/A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon