myskmadra
27-02-2004, 22:04
Jag har glömt ett antal fröpåsar i stugan över vintern. Jag tror att det är allt möjligt men mest sallatsfrön och orientlaliska grönsaksfrön plus lite annat smått och gott. Är det nån idé att ge sig på att så dessa nedfrusna frön, det kan nog ha varit en -15-20 grader i vinter inne istugan. Vad tror ni alla odlare?
Åsa, mälardalen zon 2
27-02-2004, 22:07
Om fröna var torra så har de nog klarat kylan och går bra att använda. Gör lite groningstester genom att strö ut lite frö på blöt bomull eller blött papper och sätt plast över då ser du hur mycket liv det finns i fröerna.
MRLINDELL
27-02-2004, 22:08
Många hävdar att frön skall förvaras kallt, t o m i frysen. Vem vet - du har kanske förvarat dem bättre utan att veta om det.
kerstin z5-6
27-02-2004, 22:52
Frysen är ingen bra förvaring för frö -men de kan gro -testa enl ovan
MRLINDELL
27-02-2004, 23:01
Jag tänker inte frysa ner mina heller. De ligger i papperspåsar i en gammal glasslåda i köket, torrt & lungt så vet jag var jag har dem. Om det sedan är BÄST bryr jag mig inte. Det fungerar bra.
myskmadra
20-05-2004, 09:47
Så här gick det med mina fröer!
På trädgårdsmässan fick jag tipset från "Runåbergs frö" att testa grobarheten på 10 frö av var sort. Följaktligen gjorde jag detta mellan fuktiga melilttafilter (i brist på läskpapper). Grobarheten var i snitt rättså ok. Det var mest köksväxtfrö av olika de slag och från olika firmor. Bäst klarade sig rödbetsfrö och sämst trädgårdmålla. Jag hade två sorters dillfrö en KRAV och en "vanlig". Krav-fröna hade högre grobarhet. Intressant.
Hälsningar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.