En resa i södra Sverige väckte plötsligt lusten att få fart på mina sorgliga rosor hemma, i zon 3-4!! I vår gamla trädgård som vi övertog för några år sen växer buskrosor. Prövar att ställa lite frågor här

Dels finns det stora rangliga buskar (1,5-2 m), nån pimpinell tror jag och möjligen ett par rugosor, enkelblommande, rosa. De här stora buskarna blommar glest hela sommaren men mest i juni. Inte så pigga och de ger inte mycket blommor. De är glesa nertill och viker sig upptill.
Är det rätt tänkt att jag klipper ner dessa i vår, när björkarna får musöron? Vågar jag ta av alla de höga rangliga vedartade grenarna som sticker uppåt (de är rätt torra och gamla- vågar jag hoppas att det kommer nya från basen? Jag tänkte ta bort mossa och gräs nere vid basen också, och lägga på gödsel och gräsklipp där (har läst att det är mitten av juli som är sista tiden för det). Är det bra??
Dels finns det ett helt snår, som vi har gjort en berså mitt i. Den här rosen är också en buskros, men lägre (ca 1,2 m, enkla rosa blommor).
De senaste vintrarnas snö har tyngt ner de stackars plantorna helt, så jag skar bort alla liggande grenar i våras. Nu har det kommit upp en sky av sticklingar, men inga blommor alls!! Där vi grävt för bersån kommer det upp en massa sticklingar också, som huggs av av rådjuren hela tiden så den här delen av rosensnåret kommer ingen vart.
Teori: fixa blodmjölsoasis för rådjuren, gödsla och vänta och se...??? Kan det vara så att den här rosen blommar nästa år på alla nya skott? Är det i så fall så att det de nya skotten är vildskott? Jag har inte riktigt fattat om vildskott är bra eller dåligt..
Och så sista rosfrågan! Mot söderväggen drömmer jag om en ljusrosa, klättrande klängros. Det är jättevarmt där. Blir det för varmt för en ros?