Full version: Olika rosfunderingar-
Tuvsnöbär
Hej!
En resa i södra Sverige väckte plötsligt lusten att få fart på mina sorgliga rosor hemma, i zon 3-4!! I vår gamla trädgård som vi övertog för några år sen växer buskrosor. Prövar att ställa lite frågor här smile.gif :

Dels finns det stora rangliga buskar (1,5-2 m), nån pimpinell tror jag och möjligen ett par rugosor, enkelblommande, rosa. De här stora buskarna blommar glest hela sommaren men mest i juni. Inte så pigga och de ger inte mycket blommor. De är glesa nertill och viker sig upptill.
Är det rätt tänkt att jag klipper ner dessa i vår, när björkarna får musöron? Vågar jag ta av alla de höga rangliga vedartade grenarna som sticker uppåt (de är rätt torra och gamla- vågar jag hoppas att det kommer nya från basen? Jag tänkte ta bort mossa och gräs nere vid basen också, och lägga på gödsel och gräsklipp där (har läst att det är mitten av juli som är sista tiden för det). Är det bra??

Dels finns det ett helt snår, som vi har gjort en berså mitt i. Den här rosen är också en buskros, men lägre (ca 1,2 m, enkla rosa blommor).
De senaste vintrarnas snö har tyngt ner de stackars plantorna helt, så jag skar bort alla liggande grenar i våras. Nu har det kommit upp en sky av sticklingar, men inga blommor alls!! Där vi grävt för bersån kommer det upp en massa sticklingar också, som huggs av av rådjuren hela tiden så den här delen av rosensnåret kommer ingen vart.
Teori: fixa blodmjölsoasis för rådjuren, gödsla och vänta och se...??? Kan det vara så att den här rosen blommar nästa år på alla nya skott? Är det i så fall så att det de nya skotten är vildskott? Jag har inte riktigt fattat om vildskott är bra eller dåligt..

Och så sista rosfrågan! Mot söderväggen drömmer jag om en ljusrosa, klättrande klängros. Det är jättevarmt där. Blir det för varmt för en ros?
vanjalarsa
Jag är då ingen rosexpert.Men jag tycker att du tänker rätt när du skriver om att klippa ner de risiga rosbuskarna och gödsla dem. Det skulle då jag ha gjort utan att tveka .
Däremot att plantera en ros vid en stekhet vägg tycker jag inte låter bra. Det blir alla gånger för varmt och stillastående. Stor risk för sjukdomar!
Lycka till med det du gör!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
kerstin z5-6
Hej!
Du har rätt i viss del.Klipp ner i vår, rensa runt busken så den får öppen jord omkring rötterna, göd i vår och en senare giva till midsommar, juli är väl sent , och viktigaste givan är på våren.
Risiga buskar kan beskäras hårt i de flesta fall-vet du vilka rosor du har -eller kan du ta ett foto?
Ibland tar sk underlagsroten över.. de rosorna är eg inget att ha kvar ..
Tuvsnöbär
Hej igen,
Nu provar jag att lägga upp bilder (är inte säker på att det blir rätt)! Det är några olika rostyper- kan ni roskunniga se vad något av det är? Jag har lagt upp 1-2 bilder på varje sort. (av någon anledning fixar jag inte att lägga dem i olika "svar"- de envisas med att hamna i samma svar hela tiden..;-))

Jag tror att de är, ungefär, i ordningen:
- gulblommande förädlad mindre ros som skjuter höga skott hela tiden
- ljusrosablommande enkelblommande buskros (hög)
- någon pimpinell, vackert vitblommande (hög, men nu har de blivit låga snår efter markarbeten)
- en rugosa, rosablommande enkel
- rosablommande lägre buskros som blommar med svagt rosa, fyllda blommor, snår efter beskärning pga snöskador (sista bilden)

Allmänt: buskrosorna är antingen för höga, vajande stänglar, eller snåriga skott som inte blommar i sommar efter att de klippts ner, som sagt efter stora snöskador.

Ingen ros mår ju särskilt bra just nu och blommar knappt, men det vore kul att få fart på dem!
kerstin z5-6
Den första bilden gulblommig ros tål def hård nerklippning i vår-den sista ser ut som en alba ros även den kan du forma men klipp något mildare o ta fa bort gamla grova grenar.De i mitten är svårbestämda, gör som du tänkt -fri jord, jordförbättra mkt och klipp dem.Ta bilder när de blommar nästa säsong så går de säkert bestämma vilka sorter du har
Tuvsnöbär
Har varit bortrest- TACK för svar Kerstin!!

Jag gör som jag tänkte då- och återkommer nästa år med bilder;-)) !
Den gula rosen har slagit ut i mycket vackra blommor medan vi var borta.
kerstin z5-6
biggrin.gif
Tuvsnöbär
Och ja, jag tror du har rätt i att den sista ljusrosa är en albaros;-).

Det som oroar mig mycket är att så gott som inga albaskott utan det som själva rosblomman sitter på, har såna där lite svagt veckade, tjockare blad. De nya skottens blad som kommer upp en masse efter skärningen i våras, är släta och ljusare. Tänk om allt är vildskott?? Hur ska jag få det fina fd snåret att bli ett blommande snår igen???

kerstin z5-6
har de taggar wink.gif??om inte ta en bild
Tuvsnöbär
Jäpp de som jag tror är vildskott har taggar. Bekräftar det mina misstankar? De äldre skotten har också taggar, men mycket färre.

Lägger in en bild som visar den gulblommande rosen, den låga som jag tror är en modernare ros. Kan ni identifiera den månne? Är så himla sugen på att köpa ett par kompisar till den i rabatten smile.gif .

kerstin z5-6
Blir denna gula ros hög, eller är det bakom rosorna på bild en annan ros?

Du kan testa att räkna bladen på dina nya skott i rossnåret med de rosablommande alborna-är skotten småtaggiga o har fler blad än albagrenarna kan det vara underlaget.Titta även hur taggarna pekar o ser ut-nya skott kan vara rätt men ha mer taggiga stammar som unga.När de blommar vet man hur som helst -små vita alt rosa klaseblommande.

Blir denna gula ros hög, eller är det bakom rosorna på bild en annan ros?

Du kan testa att räkna bladen på dina nya skott i rossnåret med de rosablommande alborna-är skotten småtaggiga o har fler blad än albagrenarna kan det vara underlaget.Titta även hur taggarna pekar o ser ut-nya skott kan vara rätt men ha mer taggiga stammar som unga.När de blommar vet man hur som helst -små vita alt rosa klaseblommande.
Tuvsnöbär
Bra knep för albasnåret :-)

När det gäller den gula rosen: ja den vill skicka iväg stänglar. Förra sommaren lät jag den göra det för att se vad som hände, de blev väldigt höga och raka men gav inga blommor. Så jag klippte bort dem i våras.

Nu har jag med hjälp av mamma (som plötsligt visade sig vara bra på rosor!!), fått klart för mig vilka av den gula rosens skott som är vildskott och ej, och hur jag ska klippa den i vår. MEN, jag vet alltså inte om det är en hög ros eller inte av naturen... Den skickar skott- ja. Men om det är bra skott eller ej- vet inte..

kerstin z5-6
Hm ..om det är en Aicha så gör de så skickar långa skott som blommar men inte år ett, ibland inte år 2 heller ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon