sassabrassa
Vilket äpple har du lyckats bäst med? Hur gjorde du?

Är på jakt efter tåliga rackare som kan överbrygga glappet mellan vinteräpplena och mina tidiga jordgubbar i drivbänk. Dvs ett äpple som håller sig en bit in i april-maj.
*Stintan*
Ribston är absolut ett lagringsvärt äpple som dessutom är godare när det lagrats en tid. Förvarade mina i jordkällare. Det mognar sent och kan lagras läääänge under gynnsamma förhållanden.
sassabrassa
CITAT (*Stintan* @ 14-07-2011, 08:45) *
Ribston är absolut ett lagringsvärt äpple som dessutom är godare när det lagrats en tid. Förvarade mina i jordkällare. Det mognar sent och kan lagras läääänge under gynnsamma förhållanden.

Låter bra. HUR länge har du lyckats med?
Tuvsnöbär
Jag tycker Ingrid Marie håller länge också, men osäker på om den håller SÅ länge..
Numera mustar vi alla våra äpplen, så man har äppelmust på tetra i ett halvår smile.gif
Cilla
I våras, slutet av april, åt jag Filippa, Cox orange och Melon lagrade på klassiskt manér i lådor i källare. Svalt, dvs kring 5 grader, luft mellan äpplena, rensning ett par gånger i månaden för att ta bort äpplen som ruttnar.

Året innan åt jag sent på våren plastpåspackade äpplen av olika slag, dvs genomskinliga påsar som man sugit luften ur.

Tidningspapper kring varje äpple brukar jag köra med för korttidslagring och när man tvingas ha äpplena tätt eller aningen varmare. Det förlänger hållbarheten men är i längden opraktiskt eftersom ett äppple kan ruttna utan att man ser det.
*Stintan*
CITAT (sassabrassa @ 14-07-2011, 21:25) *
Låter bra. HUR länge har du lyckats med?

April - maj om dom inte tagit slut innan dess.

CITAT (Cilla @ 16-07-2011, 11:09) *
I våras, slutet av april, åt jag Filippa, Cox orange och Melon lagrade på klassiskt manér i lådor i källare. Svalt, dvs kring 5 grader, luft mellan äpplena, rensning ett par gånger i månaden för att ta bort äpplen som ruttnar.

Året innan åt jag sent på våren plastpåspackade äpplen av olika slag, dvs genomskinliga påsar som man sugit luften ur.

Tidningspapper kring varje äpple brukar jag köra med för korttidslagring och när man tvingas ha äpplena tätt eller aningen varmare. Det förlänger hållbarheten men är i längden opraktiskt eftersom ett äppple kan ruttna utan att man ser det.

Testade det där med plastpåsar och blev glatt överraskad av hur bra äpplena höll sig.
Myosotis
Har ingen egen erfarenhet, men svenska Elise brukar de inte sälja i affärerna förrän i mars. Jag har vid några tillfällen köpt stora mängder och lagrat under inte så bra förhållanden och de har ändå hållit sig bra. Dessutom är det det godaste äpplet jag känner till. Lagrade Ingrid Marie smakar ju papp.
sassabrassa
Sweet. Det finns alltså goda möjligheter att bli självförsörjande på frukt/bär året runt.
Ribston är kungen om man frågar runt tydligen Kan någon mer backa upp cox orange, melon, filippa?
Cilla
Det finns åtminstone ett hundratal lagringsbara sorter, Ribston är också en av mina favoriter men är inte känt som ett som skulle vara mer lagringsbart än de andra. Läs inlägg på www.svepom.com så får du flera tips.

Annat ställe som listar äppelsoerter med korta texter på nätet är http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6v...C3%A4ppelsorter

Och Ebe Plant har på nätet också bra, korta beskrivningar. http://www.ebeplant.se/apple.htm
Baukis
Jag åt det sista av Eldrött Duväpple i böjan av maj i år. Då har jag bara ställt dem i garaget i brödbackar med en tidning under och en över. De tog slut, men de bästa hade kunnat hålla längre. VÄLDIGT goda äpplen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon