cribbe
Mitt plommonträd är ca 8-9 år och har bara haft ett fåtal plommon hitils,men i år är det flera hundra.
Det är så många att grenarna håller på att gå av redan nu,och kommer garanterat att gå av när frukten är mogen.
Trädet är aldrig beskuret och därför mycket högt och har tunna grenar ,så att plocka bort frukt och få ner vikten är inget alternativ.
Kan jag klippa av grenarna lite och på så sätt få ner vikten?
Jan af Lisö
Plommon beskärs ju under JAS perioden, så det borde vara OK. Fast den "normala" är att det görs efter skörden.

Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang, du kan klippa/förkorta grenar men inte gallra frukten ???

*Stintan*
Gallra plommonen radikalt, det gynnar dem som är kvar och du slipper grenar som går av av tyngden. Det är ett bättre alternativ!
Cilla
De tunna böjliga grenarna brukar inte vara problemet, det är de grövre som har dåliga vinklar eller måste hålla för stora vikter som fläks eller går av. Det naturliga växtsättet för många plommonsorter är att skjuta upp grenar i skyn, soom sedan böjer sig och lägger sig ytterst när de får fertil ålder och därmed bär frukt.

Ibland måste man skära sig ur tyngdproblem med plommon. Då är det JAS-perioden och att skära inifrån kronan och ut som gäller, dvs man prioriterar som trädet gör själv. Börja inte att skära utifrån, de grenar och blad som har mest ljus är mest värdefulla och ger mest för trädet och dessa är oftast också yngst med längst framtid.

Annars är kartgallring ett måste för vissa sorter, om man vill ha frukterna hyfsat friska och trots allt ganska många på grenar som håller. Det är dessutom helt oskladligt för trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon