Full version: Chili hjälp
grotesque
Jag har nyligen köpt en chiliplanta, har haft den i drygt 3 månader. Efterson jag har noll erfarenhet eller kunskap om chiliodling hoppas jag att någon här kan hjälpa mig med att svara på några frågor. =)

Hur ofta bör man vattna chilin? Just nu vattnar jag den sporadiskt vilket jag misstänker inte är det bästa. Jag har läst att en chili bör vara fuktig hela tiden? ...Men hur vet jag att jag inte övervattna den?
Är det dåligt att vattna den när den står i solen?

Jag har tänkt plantera om den i en större kruka. Just nu står den i en 1-2 liters kruka och små rötter har kommit ut ur botten vilket är ett täcken på att den vill flytta till större, right?

Sen, since jag har plantan inne, hur gör jag med blommorna om jag vill att det ska komma fler frukter? Ere bara pilla i en blomma och flytta till en annan? Jag har gjort det här förr på en pumpa planta men då kunde man tydligt se skillnad på han- och honblommor. På chilin ser ju alla blommor likadana ut o_o

Och till sist, vilket är bästa läget för en inne-chili? Jag har fönster med morgonsol och fönster med eftermiddagssol-kvällssol. Just nu står den i morgonsolfönstret. Är det tillräckligt med sol eller bör jag flytta till em-kvällsföstret där den får mer sol?
skånepåg
Hmm 1-2 liters kruka är lite lite, köp en spann eller nåt sånt för typ 10 spänn på willys och plantera den där, gärna näringsrik jord också som ko på påse jorden, så kommer de trivas.
Vattna när jorden är torr, de dricker en hel del och om du ökar krukans storlek så samlas ju mer vatten i jorden så man behöver inte vattna lika ofta =) Chili går utmärkt att odla inne, har själv gjort det massor av gånger men morgonsol fönstret tror jag skulle vara det bästa?
Jag har aldrig behövt pollinera mina, frukterna kommer ändå =)
PMK
Tjena!

Ja större krukor behöver dem helst, och som du beskriver, när rötterna kommit ut är det dags! Typ.. 6-10 liter är väl lämpligt, men det GÅR såklart med mindre, sån hysteri är det inte.

Vad jag vet skall chili absoluuut inte vara ständigt blöt i krukan, utan skall torka ut ganska mycket i mellan. Tumregeln är väl ''hellre lite för lite vatten än för mycket, och hellre lite för lite gödsling än för mycket'' när det kommer till chili.

Har funkat finfint för mig i alla fall!¨

Blommorna sen! Ett tips är att bara klämma ihop dem lite, så rörs det om där inne och massa pollen släpps lös. Det eller peta i var och en, jag har kört med båda. Syrran, hon rörde aldrig sina blommor och fick frukter ändå så, det behövs kanske inte men skadar å andra sidan inte heller! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon