Jag har nyligen köpt en chiliplanta, har haft den i drygt 3 månader. Efterson jag har noll erfarenhet eller kunskap om chiliodling hoppas jag att någon här kan hjälpa mig med att svara på några frågor. =)
Hur ofta bör man vattna chilin? Just nu vattnar jag den sporadiskt vilket jag misstänker inte är det bästa. Jag har läst att en chili bör vara fuktig hela tiden? ...Men hur vet jag att jag inte övervattna den?
Är det dåligt att vattna den när den står i solen?
Jag har tänkt plantera om den i en större kruka. Just nu står den i en 1-2 liters kruka och små rötter har kommit ut ur botten vilket är ett täcken på att den vill flytta till större, right?
Sen, since jag har plantan inne, hur gör jag med blommorna om jag vill att det ska komma fler frukter? Ere bara pilla i en blomma och flytta till en annan? Jag har gjort det här förr på en pumpa planta men då kunde man tydligt se skillnad på han- och honblommor. På chilin ser ju alla blommor likadana ut o_o
Och till sist, vilket är bästa läget för en inne-chili? Jag har fönster med morgonsol och fönster med eftermiddagssol-kvällssol. Just nu står den i morgonsolfönstret. Är det tillräckligt med sol eller bör jag flytta till em-kvällsföstret där den får mer sol?