Carex
Jag har surfat runt lite och försökt uppdatera mina kunskaper om olivträd eftersom det var så längesedan jag läste på ordentligt. Jag har behövt plantera om mitt nya olivträd och läste då på vissa ställen att så kallad medelhavsjord inte är att föredra, varför ska mna undvika den? Läste också att vissa märken gör jorden med och andra utan kalk, kan det ha något med saken att göra?

Det slutade i alla fall med att jag tog bort det som jag kunde av olivens lerjord och satte den i planteringsjord med en krukskärva över dräneringshålet och sedan ett tjockt lager leca och en rejäl giva leca i resten av jorden också. Den har tidigare fått lite näringsvattning och nu har den fått Provadopinnar i förebyggande syfte (grannen som är en underblomma har ohyra) som har lite näring i sig vad jag förstått. Sedan blir det nog någon enstaka biobact-pinne.
Ska man tillsätta lite kalk på jordytan kanske?
Alexander-VG-zon3
Medelhavsjorden, citrusjorden m.f har olika ph-värden beroende på tillverkare, jag använder inget av det. Till ''riktiga medelhavsväxter'' som oliv kör jag planteringsjord (av hög kvalitet, eller den man trivs med) planteringsjord eller vanlig krukväxtjord har oftast ett neutralt ph (andra kanske lite över beroende på tillverkare). Vill man förbättra kan man tillsätta leca, och lite trädgårdskalk.

Till citrus har jag rhododendronjord.

Kolla vad jordarna innehåller och har för ph värde.
Rossi
Jag har köpt - svindyr - medelhavsjord till våra tre olivträd och de verkar uppskatta det väldigt mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon