Full version: Krukväxande buske
Emily
Hej! Jag vill ha en buske på min uteplats men behöver då ha den i en stor kruka. Har hittat gamla tunnor att köpa men min fråga är:

Fungerar buskar likadant som träd? Dvs att kronan blir inte större än vad rötterna är.

Kommer min buske stanna i växten när det inte får plats mer rötter i tunnan? Blir den motsvarande höjd som tunnan är djup?

Vill också gärna ha tips på en buske med riktigt mörkt röda blad, nästan svarta/lila (typ som smällspirea, diabolo) som skulle trivas i full sol större delen av dagen och annars full skugga. Och som trivs i kruka också smile.gif

Tack!
Huggorm
Förhållandet mellan rotsystem och krona beror på växtförhållande. Ett träd eller en buske som växer på en plats där det är fuktigt och näringsrikt bildar inte något stort rotsystem, liksom det inte skapar några långa grenar om det räcker med korta för att få sol på sina löv. Hur busken blir i en tunna beror alltså på om den kan hitta det den vill ha i jorden. Vattnar du flitigt och även ger gödning så kommer busken växa sig stor och frodig, låter du den sköta sig själv blir den till slut på de martallar man kan se växa i sprickor bland berghällar.

Ingen buske trivs egentligen i kruka utomhus, tjälen är elak mot rötterna. Det kan dock gå bra i många år i alla fall.
Alexander-VG-zon3
Vad har du för växtzon eller var bor du ?

Annars tips Rödbladig hassel, Japansk lönn, Rödbladig fläder, Rödbladig berberis (finns många vackra varianter). Du kan ju ockås testa Smällspirea om du nu gillar den. Om du har möjlighet till att vinterförsvara inne under extraljus eller i ett utrymme som hålls frostfritt så ökar dock alternativ som man kan ha bland annat denna vackra rödbladiga Albizia julibrissin 'Summer Chocolate'.
Emily
Jadå, vilken zon bor jag i? Bor utanför Växjö. Frostfritt är det ju i förrådet, men det blir sjukt tungt att bära ner tunnan nerför trappen....
Huggorm
Utanför Växjö kan vara zon 3. När du väljer buske för odling i kruka måste du välja något som klarar ett par zoner mer, så runt zon 5 kan vara lagom. Jag har dock inga förslag, jag har dålig koll på utbudet av rödbladiga sorter
Alexander-VG-zon3
Man får testa sig fram, en del växter klarar sig utan problem att övervintra i kruka även då man köpt växter som går bara till den zon man har. Exempel här dog en vanlig Weigela (zon 4-5) efter två ganska milda/normala vintrar, i kruka. Medan Hybrid Trollhasseln 'diane' (zon 3) Har klarat dessa två senaste vintrar utan frysskador, även den i kruka.

Men i dom jag skrev upp så går
Corylus avellana ' Red Majestic' till zon 4.
Physocarpus opulifolius 'Diabolo' till zon 4-5.
Rödbladig fläder har jag själv här i zon 3-4 i kruka(fryser dock ner under kalla vintrar).

För att hjälpa dom att klara vintern kan man isolera krukorna och packa in dom i grön vinvterväv och även skotta över snö (om det går).

Bassam
Hej

Visst buskar som växer in krukor blir mindre än växter som planterar i jord , på grund att rötter blir små och de behöver mera skötsel.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon