Full version: Torka chili frön?
DaniPoo
Hej, Jag har sått en mängd Habanerofrön i krukor.
Mina frön är direkt tagna från färsk röd habanero köpt på konsum.
Jag läste idag att man bör torka dem i 4-5 dagar, lägga dem i blöt över en natt och sen plantera dem på ett varmt ställe där kan hålla temperaturen runt 23-30c dygnet runt.

Jag har gjort allt förutom att torka mina frön. Är det kört?
Känns tråkigt att behöva slänga ut 6 krukor och börja om.
Tack på förhand //DaniPoo
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de behöver inte torkas innan man sår däremot bör man ta fröerna från riktigt mogna frukter (och bra att veta ifall du tagit frön från köpefrukt är att avkomman kanske inte blir lik den frukten man tog fröerna ifrån)
DaniPoo
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-07-2011, 20:46) *
Nej de behöver inte torkas innan man sår däremot bör man ta fröerna från riktigt mogna frukter (och bra att veta ifall du tagit frön från köpefrukt är att avkomman kanske inte blir lik den frukten man tog fröerna ifrån)

Tack så mycket! Dem var alla knallröda men inte övermogna, Dock ganska stora för att vara habanero.
Viktoria.W
Hej alla chiliodlare! smile.gif

Jag är nybörjare vad det gäller chili och uppskattar den här tråden. Jag hittade en annons på blocket för ekologiska chilifrön. Jag gjorde en mindre beställning och blev förvånad över den service jag fick och svaren jag fick på mina frågor. Jag kan verkligen rekommendera dem. Här är annonsen

http://www.blocket.se/dalarna/Olika_sorter...ng_36045808.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon