lasse_gbg
Jag har två st fikusar (tror jag att det är) som växt ända upp i taket.
Vad göra (förutom att ta hål i taket).
Kan jag bara kapa toppen eller vad föreslås?
Lasse
[attachment=62775:fikus.jpg]
evaisa
Ja du sådana uschlingar!

Den småbladiga benjaminficusen gick utmärkt att klippa, det fick jag göra ofta för den var gladväxande! jag klippte även en storbladig fast om det blev så himla snyggt vet jag inte. Den skjuter nya skott i alla riktningar och blir inte längre hög o smal utan rätt spretig.

Men du har ju två - så varför inte exprimentera?

Du kan kapa ganska långt ned 1/3 eller 1/2, från underdelen kommer nya skott att växa ut. Den övre delen kan du sedan kapa i flera kortare bitar och stoppa direkt i ny jord, de kommer att få nya rötter. Toppskottet kommer säkert att växa vidare som så som ursprungsplantan gjorde - rätt upp.

Jag är osäker på om ficusdelarna behöver torka på snittytan innan de planteras. Men det finns säkert någon annan som vet!

Lycka till!
Chilo
Problemet om man kapar den i toppen nu är att nya skott huvudsakligen kommer att komma högst upp i toppen. Då tar det bara några veckor innan de slår i taket igen, och det ser inte så snyggt ut att bara ha en buske högst upp. Det jag märkt är att det är bäst att toppa dem kontinuerligt genom att bryta av det yttersta mjuka toppskottet. Då grenar de sig fint och blir en buske utan att man får några grova beskurna stammar. Det är som evaisa säger, de kan bli lite vilda och breda i växtsättet, men jag tycker ändå det är snyggare än att ha en pinne rakt upp.

Vet inte riktigt vad jag ska föreslå att du gör i nuläget. Om du ska kapa den så behövs det göras en bra bit ner, men det kommer att bli en grov snittyta och det kan ta ett tag innan det ser fint ut. Men testa att plantera om en bit av toppen i så fall, och toppa den (yttersta nykommande bladet bara) när du vill att den ska grena sig så får du en buske i stället. Den kan också bli rejält hög med tiden.

Alternativt kan du bryta av toppen och sedan ta bort alla nya sidoskott som kommer högst upp - dvs tvinga den att fortsätta vara "pinne". Klanske kanske så bryter det då ut nya skott längre ner. Bara en spekulation smile.gif

lasse_gbg
Tack för fina tips! Uppskattar ert engagemang!
Lasse i Kullavik
Sainty
Ficus Elastica!
Cutta ner den och plantera den nyligen avklippta delarna i samma kruka. Blir mer fluffigt då. http://www.gardenstew.com/plantstew/19085#taxon-images
Aqvakul
Beskär den rejält, minst 2/3...
fifimar
Hoho, vilka bra tips som jag gärna snor åt mig.. wink.gif Har en lång sådan häringa som ska planteras om i ny jord men samma kruka och lite tråkig ser den ju ut med sitt pinn-växtsätt så jag ska nog prova mig på att dela den och stoppa ner bredvid!

Man behöver alltså inte rota den i vatten eller så innan utan det är bara att stoppa ner den?
theresen
hej.

vad konstigt att den inte har grenat sig av sig självt. mina är inte ens hälften så höga men det kommer sidoskott lite här och var på den och jag har inte klippt i den alls. skotten kommer mest när jag är flitig med vattningen. så hur gör du med vattningen? även om mina är härdade så ser jag att de mår bättre om de vattnas regelbundet och inte torkar ut för mycket.
men jag vill inte att mina ska bli större för jag har ingenstans att göra hän dom då så jag är ganska hård mot dom och jag ger ingen näring och dom får heller ingen större kruka.

men som nån sa, den måste klippas hårt annars så blir det nog bara ett kvast skaft av den men klipper man hårt så blir det också en ful stam i mitten och sen nya skott om man då inte klipper den riktigt långt ner då försvinner det avklippta i grönskan efter ett tag.
ev kan du börja om från början och klippa av toppen och rota den, jag brukar ställa dom i vatten tills de fått ordentligt med rötter, misslyckas alltid när jag sätter det direkt i jorden. ju mer vedartat sticklingen är desto längre tid tar det att få rötter på den.

prova att klippa den i delar och rota dom. sätt dom i varsin kruka tills de växt till sig och sen större efter hand för att till sist sätta dom i samma kruka, då blir det mer som en buske. mamma hade en sån och hon gjorde likadant med benjamin och det funkade nästan bättre och dom var uppe taket och rände men där gjorde det inte så mycket om man klippte lite i dom för de var så buskiga så det syntes inte så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon