Problemet om man kapar den i toppen nu är att nya skott huvudsakligen kommer att komma högst upp i toppen. Då tar det bara några veckor innan de slår i taket igen, och det ser inte så snyggt ut att bara ha en buske högst upp. Det jag märkt är att det är bäst att toppa dem kontinuerligt genom att bryta av det yttersta mjuka toppskottet. Då grenar de sig fint och blir en buske utan att man får några grova beskurna stammar. Det är som evaisa säger, de kan bli lite vilda och breda i växtsättet, men jag tycker ändå det är snyggare än att ha en pinne rakt upp.
Vet inte riktigt vad jag ska föreslå att du gör i nuläget. Om du ska kapa den så behövs det göras en bra bit ner, men det kommer att bli en grov snittyta och det kan ta ett tag innan det ser fint ut. Men testa att plantera om en bit av toppen i så fall, och toppa den (yttersta nykommande bladet bara) när du vill att den ska grena sig så får du en buske i stället. Den kan också bli rejält hög med tiden.
Alternativt kan du bryta av toppen och sedan ta bort alla nya sidoskott som kommer högst upp - dvs tvinga den att fortsätta vara "pinne". Klanske kanske så bryter det då ut nya skott längre ner. Bara en spekulation