ingrid fuxwall
14-07-2011, 18:07
Hur sköter jag en sådan?
Monarda
15-07-2011, 10:47
Min trädpion blommade för första gången i år. Den står i söderläge, ganska skyddad mot växthusväggen, man kan skymta den i framkanten längst bort, så den står ljust men inte i brännande sol hela dagen. Blommorna lär hålla längre på det viset. Jorden är lerhaltig och det är ganska torrt där den står. Annars har jag inte gjort något speciellt.
[attachment=62787:P7110949.jpg]
[attachment=62788:P5250586.jpg]
kerstin z5-6
16-07-2011, 18:09
jag har gnagskydd mot sorken

på de förvedade stammarna.Stark vårsol kan den behöva skuggas för de första åren-annars inget spec-gärna lerjord
Ann-Marie
30-08-2011, 14:19
Behöver man täcka över den på vintern, bor i Hälsingland och det blir neråt 30 grader kallt ibland. Min har inte blivit förvedad än, just nu är den helt borta pga klantig inhyrd "gräsklippare" men innan så var det tre kvistar som var gröna och fina.
Eller är trädpion förvedad redan från början? Min var det men då var den några år gammal och blev flyttad 50 mil norrut, från Östergötland. 2006 så dog den, 2007 så kom en kvist, 2008 så fanns det ingenting, 2009 en kvist, 2010 ingenting, men så i år en kvist igen, som första gången den blev trimmad (av samma karl, inte min!) men sen kom det tre kvistar och så blev den trimmad av karln igen (fast det stod ett växtstöd och 3 höga orange pinnar där) så nu är det ingenting. Men jag tänkte att den kanske kommer nästa år och vill ge den bästa möjliga tillvaro. Lerjord har den men jag tänkte just hur man ska göra vid vårsol om det ska skyddas fast det inte är några kvistar.
Monarda
09-09-2011, 18:12
Börja med att slänga ut den där karln' från trädgården!
Jag har inte täckt min pion med något särskilt annat än att bladen fick vissna ner och lägga sig över. Här har det i alla fall varit - 25 och det gick bra och den är förvedad någon decimeter, Men eftersom din inte har några egna blad så kanske det inte skadar att täcka med något, granris kanske.
Min planta har växt duktigt under sommaren och nu väntar jag på att fröna ska bli klara, ska bli spännande att se om jag kan få dom att gro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.