oldtimers
15-07-2011, 09:03
Tyckte jag fick en bra start i varmkomposten, fick bort småflugorna men nu har jag svamp i varmkomposten.
Det är en lång svamp med ljus fot och en blåaktig hatt. Va är det för tokeri som har hänt och hur får jag bort eländet?
Gunilla T
15-07-2011, 09:22
Svampar tillhör nedbrytarna i naturen som tillsammans med mikroorganismerna bryter ner avfallet och omvandlar det till fin mull. Svampen visar bara att komposteringen fungerar.
oldtimers
16-07-2011, 16:22
Oj, Nu fick jag lära mig nåt nytt. Trodde det var helt fel med svamp i komposten, tänkte att svamp ska växa ute och inte där.
Tack för hjälpen.
Whiskuchi
25-04-2012, 17:11
Gammal tråd, var det en sådan här?

(någon som vet vad det är för svamp?)
Eva i Västerås
26-04-2012, 11:23
Det ser ut som grå bläcksvamp. Blir 10-15 cm hög, 3-5 cm bred, och bläckslemmig när den är mogen.
Lever på träspill och sånt. jag har haft fullt i gräsmattan där det tagits bort träd. man kan se var de stora rötterna gått.
Whiskuchi
26-04-2012, 12:13
Sedärja, jag har använt bränslepellets för att torka upp om jag slängt mycket blöta saker, det är nog på de spånen den lever

Tack för svaret!
Eva i Västerås
26-04-2012, 13:35
Men som sagt, dom är ju nerbrytare.
Du kan gräva och blanda runt eller låta svamparna vara.
OBS! Svampen (OM det är grå bläcksvamp) är ätlig enligt gamla svampböcker, om än inte särskilt god.
MEN - den är väldigt obehaglig, ja giftig, vid intag av alkohol. Typ antabus, fast värre.
Så blanda du ner den i komposten. Det är bättre att odla grönsaker i den svampen än att äta den.
Whiskuchi
26-04-2012, 13:55
Tack för varningen, den blandades ner ihop med resten av avfallet (med tanke på mängden kaffesump i komposten tvivlar jag på att den smakar annat än kaffe)

Den hade gärna fått växa för min del men råkade gå av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.