Greenroomer
Jag har några tomatplantor vars toppar skrumpnar ihop. Toppen torkar bort, bladen rullar innåt och blir till sist torra och hårda. Toppen slutar att växa med andra ord. Den nedre delen ser ok ut ännu, grön och fin och har fina frukter. Men toppen...

Jag odlar i 10 liters krukor i växthus (ca 15 m2), bevattning 1 gång om dan och gösling med gräsklipp och köpt flytande gödsel och nångång även nässelvatten. Har jag månne övergödslat stackarna?

*Stintan*
Ja antagligen för mycket gödsel.
Bassam
Hej

Tömater blir så om den attackerade från insektar som suga liksom ( lös ) och det är lätt att man vet när man titta på bladen noga , också den kommer om man ger dem mera vatten , på slutet , det händer om de attackerarde från Virus,

H:Bassam
elfa1965
Hejsan!

Mina tomatplantor reagerade lika dant men jag trodde det berodde på att det var för varmt i växthuset så jag flyttade ut dem. Där har de blivit av med symptomet. Jag har precis som du planterat i hinkar men jag gödslar med vanlig blomin som jag har till mina krukväxter. Är inte det bra?

/Elisabeth
Jultorpet
Min första tanke var också övergödning och du verkar ju ha gödslat på rätt bra.

Jag lyckades själv med det för några år sedan och märkte då att det var ganska olika på olika tomatsorter vad dom tålde. Hade ett tiotal olika sorter och en del klarade sig rätt bra medan andra helt dog i toppen, precis på det sätt du beskriver, och tomaterna ramlade av. Kan ju vara en av de mer känsliga sorterna du har.
Bolltistel
Rent allmänt är det svårare att få till ideal rotmiljö för tomaterna när man odlar i kärl tycker jag. Jag odlar i murarhinkar (20 liter) eller ännu större kärl (korgar med sopsäck inuti) och dessa plantor mår alltid lite sämre än de som står direkt i marken (odlingsbädd i växthuset). Allra bäst mår frilandstomaterna, antagligen för att det ibland blir för varmt i växthuset, helt enkelt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon