avskedsfest
Jag har ett stort gammalt biggaråträd på min tomt. Tyvärr fyller det inte mina förväntningar.

1) Biggaråerna blir små och är inte tillräckligt söta
2) Dessutom så växer bären högt upp så det är omöjligt att nå dem, det blir fåglarna som får dem istället..

Grannens träd ger stora söta biggaråer...

Kan man göra ngt åt detta? Jag tror att jag har samma sort som grannen.

Bör man beskära trädet? Tror inte det är gjort, jag kan ta en bild och bifoga om det hjälper.

Tacksam för hjälp.
fridasj
Om trädet är högt och gängligt kan du prova att kapa av det för att få ner det i lagom höjd. Vänta dock tills närmare hösten så det inte blöder för mycket.
Jag hade samma problem som dig och kapade hela toppen på två biggaråträd förra året. I år får jag massor med bär i större storlek och i trevligare plockhöjd!
avskedsfest
[attachment=62790:DSC00137_small.jpg]

Här är en bild på trädet. Hur mkt vågar man såga ner till hösten?

Anders

PS Tack för svar!
Bassam
Hej
Den ser ut att behöver beskära under hösten för att solen går bra genom grenar plus luften och fösökä minska kväv näring som kommer från naturliga gödsel och komposten och du kan titta bra på träd och om du kan se någon insekter eller sjukdom .

H:Bassam

Hej
Den ser ut att behöver beskära under hösten för att solen går bra genom grenar plus luften och fösökä minska kväv näring som kommer från naturliga gödsel och komposten och du kan titta bra på träd och om du kan se någon insekter eller sjukdom .

Huggorm
Man bör undvika att beskära stenfruktsträd om man inte måste, eftersom de inte alls reagerar bra på det. Kapar man annat än mindre kvistar får man snart röta i veden, och man kan även få så kallat "gummiflöde" om trädet inte mår bra. För trädets del finns ingen som helst anledning att beskära något, tvärtom. Enda anledningen är att ni lättare skall nå bären, men det blir på bekostnad av trädets livslängd.

Av bilden att döma så växer ju knappt gräset runt heller. Jag gissar på att trädet lider av stark törst, så vill du ha fullmatade bär får du nog stödbevattna lite.
ingrids
Några funderingar - hur växer trädet i relation till stödmuren? Har du nyligen gjort några markarbeten i närhet? Har sex lindar planterade samtidigt och de utvecklas väldigt olika i relation till vilka markarbeten jag gjort i närheten av dem.
Brukar ditt träd ge bra med frukt andra år? Är det något som skiljer i år från andra år?
*Stintan*
Jag håller helt med Huggorm. Ge trädet vatten!
avskedsfest
CITAT (Huggorm @ 15-07-2011, 19:40) *
Man bör undvika att beskära stenfruktsträd om man inte måste, eftersom de inte alls reagerar bra på det. Kapar man annat än mindre kvistar får man snart röta i veden, och man kan även få så kallat "gummiflöde" om trädet inte mår bra. För trädets del finns ingen som helst anledning att beskära något, tvärtom. Enda anledningen är att ni lättare skall nå bären, men det blir på bekostnad av trädets livslängd.

Av bilden att döma så växer ju knappt gräset runt heller. Jag gissar på att trädet lider av stark törst, så vill du ha fullmatade bär får du nog stödbevattna lite.

Jag har dränerat runt huset i vintras och sått nytt gräs i Juni. Dock så har jag kanke inte vattnat ordentligt, därav att gräset inte växer som det ska... Vi på ett berg i sluttning, jordlagret är väl kanske inte det djupaste. Desutom tycker jag att denna och förra sommaren varit torra... Får kanske tänkta på att bevattna lite extra nästa år. Anntar att det behövs en hel del...

Tack för alla tips. Man blir lite skraj när endel skriver att man skadar trädet om man beskär det.
Huggorm
Var trädet likadant i fjol, alltså före du dränerade? Det är hur som helst inte osannolikt att rötter går under muren och ned mot huset, och att dessa förstörts vid dräneringen. Men tunn jord ger ofta problem vid torrperioder, och man ser ju hur berget går i dagern i förgrunden på bilden.

Äppelträd kan man beskära lite hur man vill, men körsbär mår inte bra av det. Om du nu ändå vill prova rekommenderar jag att du läser på ordentligt före, gärna från någon bra beskärningshandbok. Det är ju ett vackert träd, och det vore synd att förstöra det.
Cilla
Man kan kapa körsbärsträd men det blir kortsiktiga lösningar för att få behålla i stort sett den frukt de redan har på lägre nivå. Körsbärsträd som kapas i denna ålder blir deformerade, förlorar hela sitt skönhetsvärde (och ekonomiska värde också för den delen), de får sjukdomar som gummiflöde mm.

Körsbär som man har på träd plockar man med stege och fruktplockare. Det är lite knepigare att plocka körsbär jämfört med äpple, men inte lika högt som päron. Ditt träd ser ut att klara att man sätter stegen mot det på flera håll och att man dessutom kliver in i det.

Vill man ha körsbär på låg höjd finns buskar av olika slag, dock inte söta, stora biggaråer vad jag vet. Det finns också lågväxande sorter/grundstammar om man fortfarande vill ha det i kronform men på lägre nivå (då kan man dock inte gå under dem).

Körsbärsträd vill växa på höjden, och för åldern är ditt träd inte ett av de större sorterna. Däremot står det mycket torrt, som du själv noterat. Med tillägg att man grävt kring rotsystemet, kanske kört med en maskin eller lagrat jordmassor så att jorden över rötterna kompakterats, och att man genom dräneringen lett bort vatten, så är det inte underligt om trädets bärsättning till och med upphör.

Själv löser jag körsbärsfrågan med stegplockning, vilket tar några dagar eftersom det är pilligt. Sedan låter jag frösådder växa upp, så att det blir träd i olika åldrar som växer. Körsbärsträd blir fertila tidigt och även ett ungt litet träd bär frukt. Men de större träden, där jag inte når ens hälften av bären trots att jag är van att klättra i träd, är ett måste - för blomskyarna på våren, för att de skänker mitt hus skugga, och som fågelmatare.
avskedsfest
Ok, jag lägger ner tankarna på att beskära trädet.

Fråga, blir bären sötare om trädet får mer vatten??? Borde man gödsla, i så fall med vad och hur? (strö lite under trädet eller på ett stort område)
Huggorm
Du behöver inte gödsla. Gödsel gör bara att trädet växer bättre, och det är ju redan stort nog. Jag tror inte du får fler bär av gödsling. Hur som helst är det för sent att gödsla nu, man skall inte gödsla efter midsommar eftersom träd får svårt sluta växa i tid till hösten då, och får frysskador.
ingrids
Smaken på bär och grönsaker tenderar att påverkas av hur mycket vatten de får. Mina smultron blir nästan lite bittra om de stått för torrt.
Bassam
Hej

biggaråträd

1 Beskärning : du kan göra under Jas ( Juli Augusti September ) period på grund att de blödar på vårvinter .

2 Näring : om jorden har mycket kväv det ska bli mycket grönskar och lite blommor och frukt , man kan ersätta jorden med näring som har mera Kalium och fosfor.

3 De kan ge lite frukt om det finns lite flygande insekter.

4 De tycker om mera fukt på jorden så de behöver bra vatten för att ger bra frukter .

5 Du har lösa Jord så dina träd har stora rötter så de har stora grönskar, så jag ger dig tips att göra förbättring jord .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon