Full version: Cycas revoluta
batski
Var på IKEA i förgår och köpte en Cycas revoluta. Jag hade länge velat ha en sån. Tycker de är enormt vackra, exotiska och coola. Bara det att arten har funnits i 200 miljoner år och överlevt dinosaurierna gör dem till riktiga coolingar coolgleam.gif

Men när man vill ha nånting så väldigt gärna kan man ibland agera lite impulsivt och då kan det bli fel... Nu när den står här inser jag att jag egentligen inte har nån bra plats att ha den. Den är lite för stor för mitt sovrum och är, med tanke på hur sticksiga bladen är, inte världens lämpligaste växt att ha bredvid sängen. Jag har inte heller någon annan stans att ha den tyvärr. Så vad gör man?

Har suttit och tittat på den länge och försökt bestämma mig för om jag ska sälja den vidare. En del av mig vill ha kvar den och en annan del vill göra sig av med den. Det enda jag vet är att det inte känns riktigt bra att ha den där den står nu och att jag inte heller kan hitta nån annan lämplig plats för den, så det lutar tyvärr åt att jag måste acceptera att det kanske inte var läge att skaffa sig en sån... slap.gif
Alexander-VG-zon3
Ha kvar den, den överlever även i sämre ljus, vad har du för alt där du kan placera den ?
batski
Hmm det enda stället skulle vara där bergspalmen står nu och den vet jag att jag vill ha kvar...

Men ja ju mer jag tittar på den desto mer jag känner att jag egentligen inte kan göra med av med en sån cool växt unsure.gif
sparvuggla
CITAT (batski @ 15-07-2011, 12:08) *
Var på IKEA i förgår och köpte en Cycas revoluta. Jag hade länge velat ha en sån. Tycker de är enormt vackra, exotiska och coola. Bara det att arten har funnits i 200 miljoner år och överlevt dinosaurierna gör dem till riktiga coolingar coolgleam.gif

Men när man vill ha nånting så väldigt gärna kan man ibland agera lite impulsivt och då kan det bli fel... Nu när den står här inser jag att jag egentligen inte har nån bra plats att ha den. Den är lite för stor för mitt sovrum och är, med tanke på hur sticksiga bladen är, inte världens lämpligaste växt att ha bredvid sängen. Jag har inte heller någon annan stans att ha den tyvärr. Så vad gör man?

Har suttit och tittat på den länge och försökt bestämma mig för om jag ska sälja den vidare. En del av mig vill ha kvar den och en annan del vill göra sig av med den. Det enda jag vet är att det inte känns riktigt bra att ha den där den står nu och att jag inte heller kan hitta nån annan lämplig plats för den, så det lutar tyvärr åt att jag måste acceptera att det kanske inte var läge att skaffa sig en sån... slap.gif

Den är så fantastiskt vacker så jag tycker du har konstiga funderingar..... yes.gif

Har själv köpt en, dock ett väldigt litet exemplar. Den har redan kommit med två nya blad.
Den växer väldigt långsamt enligt alla krukväxtböcker, en eller högst två omgångar nya blad om året.
Men jag tycker det är nya blad på gång igen på min.
Dom nya bladen är mjuka, dom blir hårdare med tiden.

Det var mycket förmånligt pris på din kottepalm. Palmkungen tar 725:-
http://www.palmkungen.se/
batski
En mindre planta skulle faktiskt funka bättre här. Men jag funderar på att prova med att plantera om den i en lägre kruka, för då blir den iaf lägre. Antar att jag då kommer att behöva kapa av en del av rötterna och jag undrar om den klarar det...
sparvuggla
CITAT (batski @ 15-07-2011, 15:07) *
En mindre planta skulle faktiskt funka bättre här. Men jag funderar på att prova med att plantera om den i en lägre kruka, för då blir den iaf lägre. Antar att jag då kommer att behöva kapa av en del av rötterna och jag undrar om den klarar det...

Det är inte alls bra enligt min mening.
Palmerna vill ha djupa krukor, då rötterna söker sig djupt, och att kapa rötterna kommer att skada din kottepalm, många av dom där friskt gröna bladen kommer bli gula och bruna.........

Har du ingen plats alls nånstans? Man kan ha den på mörkare plats med konstgjord belysning kanske......?
batski
Nope, har faktiskt gått runt och tittat men har ingen annan plats tyvärr no.gif
batski
Jag vet att man kan bonsaia dem och då borde de klara av både rotbeskärning och relativt låga krukor. Den är ju inte en riktig palm även om den ser ut som en.
Alexander-VG-zon3
CITAT (sparvuggla @ 15-07-2011, 14:55) *
Den är så fantastiskt vacker så jag tycker du har konstiga funderingar..... yes.gif

Har själv köpt en, dock ett väldigt litet exemplar. Den har redan kommit med två nya blad.
Den växer väldigt långsamt enligt alla krukväxtböcker, en eller högst två omgångar nya blad om året.
Men jag tycker det är nya blad på gång igen på min.
Dom nya bladen är mjuka, dom blir hårdare med tiden.

Det var mycket förmånligt pris på din kottepalm. Palmkungen tar 725:-
http://www.palmkungen.se/

Den växer långsamt generellt sett, däremot får den snabbt blad i omgångar, fler omgångar om den trivs bra, ibland kan det vara en ''utdragen en omgång'' under en tid. Palmkungens är nog större tror jag.

CITAT (batski @ 15-07-2011, 14:54) *
Hmm det enda stället skulle vara där bergspalmen står nu och den vet jag att jag vill ha kvar...

Men ja ju mer jag tittar på den desto mer jag känner att jag egentligen inte kan göra med av med en sån cool växt unsure.gif

Sätt Bergspalmen mörkt 1månad (i nått hörn där den får plats) och sedan byt så att kottepalmen står mörkt. Om du tror du kan göra så?
sparvuggla
CITAT (batski @ 15-07-2011, 15:07) *

Den ser ut att vara planterad i ganska djup kruka redan.
Dessutom ska man omplantera palmer sällan, helst med 3-års mellanrum.
Japansk kottepalm är väl en mellanting mellan palm och ormbunke egentligen, men ska skötas som palmer.

Du gör som du vill, men jag är tveksam om den överhuvudtaget överlever rotkapning......

Ja, palmkungens kottepalm är säkerligen ännu större än batskis, men priset motsvarar också Rolls Royce.....

Hur som helst, denna växt är väldigtvacker dekorativ och eftertraktad.
Alexander-VG-zon3
CITAT (sparvuggla @ 15-07-2011, 16:23) *
Den ser ut att vara planterad i ganska djup kruka redan.
Dessutom ska man omplantera palmer sällan, helst med 3-års mellanrum.
Japansk kottepalm är väl en mellanting mellan palm och ormbunke egentligen, men ska skötas som palmer.

Du gör som du vill, men jag är tveksam om den överhuvudtaget överlever rotkapning......

Ja, palmkungens kottepalm är säkerligen ännu större än batskis, men priset motsvarar också Rolls Royce.....

Hur som helst, denna växt är väldigtvacker dekorativ och eftertraktad.

Nej kottepalmer är inte nära släkt någon av dom, utan närmast är barrväxter (Nakenfröväxter).

Palmer går det inte att sköta alla lika, inte heller kottepalmer. Men tror inte heller att den kommer må så bra av att kapa rötterna så som du skriver.
Woodii
Hur stor är den?

Kan du kanske sätta upp en hylla någonstans på väggen och ställa den på? Ställa en pall eller piedestal framför ett fönster? Ha den på jobbet? På ett bord, en byrå, en bokhylla?
batski
Den är ca 43 cm hög och 56 cm i diameter, så hylla funkar inte.

Jag har nu googlat runt lite och både läst och sett bilder som visar att det går att kapa rötterna på dem. Men kanske tvingas jag kapa av ett par blad också.

Nu till en helt annan fråga. Är det något jag ska tänka på vid omplanteringen vad gäller min egen säkerhet? Vet att de är dödligt giftiga. Ska man hålla i stammen med en handduk eller nåt, så man inyte riskerar skada sig på den?
batski
Nu har jag gjort det. Det var inte många rötter jag fick kapa av, även om några som rök med var bland de kraftigare. Men jag tror faktiskt att ingreppet inte alls var så extrem att inte växten kommer klara det. Krukan är rätt stor, typ 26 cm i diameter, men bara 14 cm hög. Nu är det bara att hålla tummarna.
batski
It stays alltså smile.gif

Något som oroar mig lite är att jorden (som ska ha bra dränering) fortfarande inte har börjat torka märkvärt trots att det är 3 dagar sen jag planterade den. Har läst att cycas lätt kan ruttna om de står för länge i blöt jord.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att jorden ska torka upp snabbare? Hjälper det att ställa växten på balkongen även om det inte är sol där?
Alexander-VG-zon3
Har du kapat en del rötter får du ta det lugnt med vattningen, dom trivs väldigt bra ute under den frostfriaperioden, men måste avhärdas först. De tål full sol efter avhärdning. Tror inte det dock hjälper att ställa ut den, där torkar nog jorden upp saktare i skugga och i svlare nätter.
batski
Jag bara vattnade i samband med omplanteringen som man brukar göra. Men ja den står inomhus igen. Hoppas jorden börjar torka upp nån gång snart! Har redan hunnit bli lite fäst vid plantan tongue.gif Den är ju jättefin smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon