Davidoff
15-07-2011, 16:48

Jag har skördat fem gurkor, en finns kvar. Resten blir gula. Bladen gulnar... :-(
Vad kan problemet vara?
Vatten, gödning, röta, sjukdom?
Lady Hamilton
15-07-2011, 19:47
Det ser ut som du fått spinn. Duscha bladen så kanske du kan rädda plantan. I övrigt brukar det vara normalt att Gurkplantor tar en paus i producerandet Men sedan kan de sätta fart igen. Gurkor är enligt min erfarenhet väldigt näringskrävande så ge mycket näring under säsongen
Davidoff
15-07-2011, 19:53
Oj, ska man inte kunna hitta dem för att konstatera det? Typ nät och lik?
Lady Hamilton
15-07-2011, 20:21
Om du kollar på dina plantor noggrant så kommer du troligtvis att hitta nät eller kryp. Det brukar synas bäst i bladveck, precis där bladet växer ut från stammen
På din bild syns ett nät tydligt på blad 2; uppifrån längst bak på bladet
Davidoff
15-07-2011, 21:07
Wow, det kallar jag observationsförmåga! :-)
Beror på vad? Och vad ska jag göra?
Lady Hamilton
15-07-2011, 21:37
"Observations förmågan" kan bero på att jag känner igen fenomenet

jag har alltså råkat ut för detta själv och vet då vad jag skall "se"
Duscha bladen både på fram och baksidan. Spinnangrepp bero oftast på för dålig ventilation i växthuset. Och med denna sommar är det nog många växthus ägare som råkar ut för förhög temperatur i växthusena. Själv duschar jag bladen på mina gurkplantor varje kväll och har dörrarna och vädringsfönstrerna öppna dagtid + att jag har en fläkt i växthuset som "skjutar runt" luften i växthuset
Davidoff
15-07-2011, 21:40
Och jag som kopplat ur fläkten. Fixar imorrn!
Duscha med vatten? Inte såpvatten?
Lady Hamilton
15-07-2011, 21:42
Jo Såpvatten är att föredra

naturligtvis
Davidoff
15-07-2011, 21:54
Tack för hjälp! :-)
Hej
Den ser ut som VIRUS sjukdom.
:Bassam
Davidoff
16-07-2011, 00:57
Men Bassam, man ser ju nätet från spinn? Eller?
Lady Hamilton
16-07-2011, 13:34
Kommer nu i håg att jag har ett väldigt effektivt medel mot spinnangrepp som jag brukade använda. Det heter
Spidermite Control och det medlet kan jag varmt rekommendera. Kan beställas på nätet om du inte har vägarna förbi Enhörna (själv har jag köpt medlet på trädgårdsmässan i Älvsjö)
Davidoff
16-07-2011, 19:28
Har nu såpsprejat gurkorna och även grannarna, tomat och vin. Kan de ta nån skada av såpa? Annars kanske man borde spreja allt för säkerhets skull. Och så har jag satt igång fläkten för funktion vid högre temperaturer. När kommer effekt? Kan gurkan överleva?
Passa på att ge gurkorna näring, i form av järn. Rostiga spik rostar fint i vattenkannans vatten som du sedan häller på gurkorna. Får en växt näring och mår bra så slipper den ofta ohyra.
Davidoff
16-07-2011, 23:42
Kan man sticka ner en spik i krukan istället?
CITAT (CillaM @ 16-07-2011, 22:38)

...spik rostar fint i vattenkannans vatten...
Vet inte, det förutsätter att det hela tiden är så pass vått i krukan o då ruttnar väl snarare gurkan
Davidoff
17-07-2011, 18:25
Jag har ju såna där med vattenreservoir i botten. Där kanske man kan lägga lite spik?
Det kan nog funka då så testa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.