MissStorm
Hej,

Jag vill skapa en "vägg" av gula rosor mellan två delar i trädgården. Jag tänker mig då 2 gula klätterrosor som bildar en båge där jag kan gå igenom . Resten av "väggen" består av andra lägre gula rosor.

Någon som kan ge förslag på rosor jag kan använda mig av?

- Zon 4 (minst)
- Friska!
- Blommar hela sommaren
- Gärna tåla så mycket skugga som nu är möjligt...
- Gul (inte orange eller aprikos)

Trädgårn i Söderfors säljer följande klätterrosor som ser lovande ut: Presto, Syrtos, Goldstern och Lichtkönigin Lucia. Någon som har erfarenhet av dem?
kerstin z5-6
Beror nog mer på hur "snäll zon 4" du har.Är det en en vanlig z 4 är urvalet av rent gula klätterrosor mycket begränsat.
De flesta rosor blir bäst i minst 6 tim sol-även om en del kan kallas "skuggtåliga"

Lichtkönigin Lucia håller sig kring metern om du har köldknäppar under -20 under vintern-Bra klätterros i z1-2
Kajsa
Det finns inte mycket i gult som remonterar och klarar zon 4 - 5

Leverkusen, zon 5 men jag var inte nöjd med den rosen
Aicha, blir 2 - 3 m och bred, remonterar svagt, zon 6

Lucia klarade inte min zon 3 - 4 här har 3 st dött genom åren.

Rosbibeln/LÅG skriver att Goldstern är en zon 3 ros, så den är för klen.
En tuff rabattros i gult är annars Morden Sunrise/Kanadaros den kan du ha under, zon 5 - 6
renate
Jag har Lichterkönigin Lucia och bor i zon 4.En klätterros blir hon aldrig.Jag hade 4 st,har 2 kvar.De fryser ner varje vinter men kommer tillbaker.Vill du har klätterrosor rekomenderar jag en annan sort än gula,ev kan Aicha går,min har jag vid en båge men den hadr bara en blomma i år.
MissStorm
Tack för snabba och bra svar!
Jag har nog en ganska vanlig zon 4 (i Gävle). Anledningen till att rosorna gärna får tåla så mycket skugga som möjligt är att jag då inte behöver fälla så många träd vid min nya rabatt. Rosor är vackra, men det är gamla träd också...

Under -20 grader får vi ju på vintrarna, så då är alltså inte Lichtkönigin Lucia att tänka på som portal.
Aicha och Leverkusen låter inte heller helt klockrent. Jag kanske måste ompröva mina planer på en klättrare alltså. Eller välja en annan färg...

(Efter tips från er här inne för ett par år sedan har jag redan en annan härlig, vacker rosa/vit rabatt med:
Praire joy - växer bra, knoppar känsliga för regn
Summer 2000 - mår toppen
Morden blush - växer bra, en del svartfläck
Henry Hudson - mår toppen, men lite tråkig blomma
Asprin rose - mår toppen, mer rosa än vad jag trodde
Royal Copenhagen - Underbar, men också rådjurens klara favorit)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon