Snöflinga
Har gjort en egen liten test om hur sniglar reagerar mot k-t (koppartape) och v-s-p (våtslippapper)
Tog två vita plasthinkar.
I den ena klistrade jag v-s-p, 8cm brett, på insidan och i den andra satte jag k-t, 3 cm brett.

Sedan gick jag ut på snigeljakt ninja.gif
Hittade 8 st, varav en var en riktig bamse. Lade 4 i varje hink.

Koppartapen segade sig samtliga över, utom en som inte ville gå nånstans.
Våtslippappret var lite knepigare. Bamsen tog sig över en gång men vände andra gången. De flesta forcerade hindret men några stannade efter 1 cm.

Resultatet blev alltså at k-t är verkningslös. dyr är den också, 99:- för en rulle på 4,5 m. thumbdown.gif
V-s-p hade i vissa fall en viss effekt, men ändå ingen pålitlig snigelspärr.
CillaM
Det hade jag nästan kunnat säga helt gratis till dig whist.gif Finns inte mycket som stoppar sniglarna, annat än att gå o plocka o plocka o plocka....
Snöflinga
Nu är det ju så att det är väldigt många som köper både det ena och andra för att hindra sniglars framfart.
Att sälja koppartape är ju snudd på bedrägeri tycker jag. Att det enda sättet är att bara plocka och plocka är inte heller riktigt. Snigelgifter har faktiskt effekt och detta med nematoder är kanske det bästa.
CillaM
Ja visst hjälper snigelgifter men iom att jag inte vill ha gifter i min trädgård och dessutom vill bevara både svensk svart snigel, som i sig är så få i antal nu att de inte utgör nån fara för växter, och även vill bevara kölsnigel och andra svenska snigelarter, plus att jag verkligen värnar om pantersnigeln. Därför föredrar jag att plocka och plocka, o i mitt fall har det verkligen lönat sig. Från nästan 20.000 en sommar för 3-4 år sedan till 2.900 förra sommaren. O så gäller det förstås att inte ha grannar som tar hem en massa skitjord full med dessa förstås, eller Trafikverkets jord... tvi tvi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon