Full version: Anlägga äng
mamamaggan
Har längtat efter att få göra en liten del av tomten vid sommarstugan till en äng. Nu ska det bli av. Nästa vecka kommer 7 kubik jord , inte för näringsrik , och vi har köpt markväv i dag.

Nu till frågan , vilka blommor kan man ha ?

Har tänkt mig de vanliga : gulmåra , prästkrage, hundkäx mm mm . Ska skaffa mer frön hos Pratensis.

Har också tänkt ha Kungsängslilja . Kommer det att se konstigt ut om man har Krollliljor ?

Sedan vet jag inte i dagsläget om de blommor jag har tänkt mig gillar samma miljö , en del kanske vill ha mer fukt osv men det får jag ta reda på.
Gossen Ruda
Vad skall du ha markväven till?
Piccante
Vad har du för naturlig fora i området? Kolla om det finns någon naturlig ängs eller hagmark i området eller jämför med dikeskanter utmed landsvägar (de får ofta en ängsflora pga årlig slåtter). De arter som finns där trivs ju naturligt i den jordmån som finns i området.
Gunilla T
Att anlägga en äng är nog en av de stora utmaningarna i trädgårdslivet. Att sätta markduk under tror jag inte fungerar särskilt bra för en äng skall ju vara så naturlig som möjligt och på sikt sköta sig själv i stort utan mänsklig inblandning annat än att den slås på hösten. Du vill kanske undvika ogräset men sätter du ut ett lass jord kommer det inte att dröja länge innan allt är fullt av ogräs eftersom det finns ogräsfrön i jorden som bara väntar på att få gro.

Det bästa är att plantera växter direkt på den yta du tänkt dig. Växter som är krukade och etablerade grävs ner i den befintliga marken där man gör en liten planteringsgrop för att hjälpa till i början.

Håller med Markus - kolla i grannskapet vilka växter som gillar miljön.
Tiana
Har också sett att Nelson har en fröblandning som de kallar för Sommaräng tror jag - men du vill kanske ha din egen blandning smile.gif
mamamaggan
Jag har kollat vilka blommor som växer på de naturliga ängarna runtomkring , det är ungefär de blommor jag räknande upp och lite till.

Anledningen till markväven är att i dag växer där kirskål , hallon m m som jag inte vill ska kom upp underifrån. Vi har klippt ner allting ofta hela den här våren och sommaren .

Visst förstår jag att det kommer att komma frön med i jorden men de växterna tänker vi ta bort så mycket vi kan. Vi tar ju också bort ev rötter när vi lägger på jorden.

Blir lite betänksam över era svar , har kollat på Pratensis och tyckte att jag följer deras anvisningar så gott vi kan med våra förutsättningar.

Vi har försökt förut att få till en äng på den här platsen , grävt upp stora rutor där vi sått och planterat in ängsblommor och de har tagit sig men eftersom vi inte kunnat hålla efter ogräset så har det tagit över igen.
Olle A
De flesta stora fröfirmor har "ängsblandning" i sitt sortiment, men ofta innehåller de inte så mycket ängsblommor utan mest åkerogräs. Sådana som blåklint och vallmo är visserligen vackra och förknippas med "äng" av många, men de klarar sig inte i den täta grässvålen på en riktig äng utan behöver störningar i jorden. I våras beställde jag ängsfrön från Vivara, som verkade seriösa då deras inrikting går ut på att hjälpa naturen - och blev besviken när det mest kom upp honungsfacelia och klintar av blandade färger. Vill du beställa ängsfrö kan jag knappast rekommendera någon annan än Pratensis, som jag har goda erfarenheter av. Om du inte vill samla frön själv förstås!

Olle
mamamaggan
Jo jag har tänkt beställa mer från Pratensis och har i dag en del olika fröer t ex gulmåra mm mm .
Gunilla T
Kirs...okej, då förstår jag...
mamamaggan
Inser att det inte kommer att se naturligt ut med krolliljor på ängen men ..........................

I trädgården i övrigt har vi mest gammaldags torpblommor , riddarsporre , pion osv. Har sett på andra ställen t ex vid gamla torp att det finns krolliljor ihop med ängsblommor , antar att krolliljorna har spridit sig under årens lopp.

Älskar krolliljor och tänkte att de skulle få härja fritt på ängen.

Vad säger ni ? Ska man kanske ha krolliljorna någon annan stans och låta ängen bara ha vilda blommor ?
Olle A
Om man anlägger en egen äng tycker jag att man kan få göra lite som man vill med den. Jag är inte helt renlärig med ängsblommor på min äng, utan har satt in lite torpblommor som dagliljor, strandiris mm (även krolliljor, som dock inte har tagit sig så bra) som får samsas med de vilda blommorna. Det är skillnad om man har en "riktig" äng med månghundraårig historia, då bör man förstås värna om det som traditionellt har funnits där.

Olle
mamamaggan
Så kan man ju se det , att eftersom vi skapar den så kan man göra lite som man vill . Tack för det Olle.
zaaritha
Rödfibbla, gråfibbla, slåttergubbe, m.fl.
mamamaggan
Tack för de förslagen .
Gossen Ruda
Berträffande markväven så ta en funderare på vad daggmaskarna gillar den när de skall gräva sig ner till frostfritt djup inför vintern. Har du ogräs så skall det bort innan ängen kommer dit. Jag hade sprutat bort det först och anlagt ängen sen. Roundup försvinner, markväven består. Fö finns det ofta både hallon och kirskål på en äng. På näringsfattiga marker med mycket gräs beter sig kirskålen fö som vilken annan växt som helst, det gäller bara att se till att den inte smiter in i rabatterna.
mamamaggan
Nu är ängen nästan färdig. De förslag du hade Zaaritha finns med i fröer jag köpt från Pratensis. Har också köpt lökar till Kungsängsliljor från Odla och de tänker jag också ha på ängen.

Ska så fröerna nästa vecka har jag tänkt och sedan är det bara att vänta och se.
Klint
Kul att läsa,Lycka till tummenupp.gif
torvan
Har du sett Tage Andersens Gunillaberg? Där har han pioner och liljor mitt i en äng. Så vackert wub.gif
Så ska jag försöka göra i min nya trädgård på Ven som jag ska flytta till i höst yahoo.gif Torvan Gunillaberg
mojan
Har nyss varit på Gunillaberg. En helt underbar liljeäng med vita Madonnaliljor.
Jag har Kungsängsliljor och Krollliljor i utkanten av min äng där den övergår i vildmark med ekar och hassel.
Kungsängsliljor försvinner ju bland gräset men Krolliljorna syns hela tiden med sina vackra fröställningar.
mamamaggan
CITAT (torvan @ 26-08-2011, 08:34) *
Har du sett Tage Andersens Gunillaberg? Där har han pioner och liljor mitt i en äng. Så vackert wub.gif
Så ska jag försöka göra i min nya trädgård på Ven som jag ska flytta till i höst yahoo.gif Torvan Gunillaberg

Tack för det tipset !!!

Jag älskar liljor och har nu dem i en rabatt men kanske ska släppa lös dem på ängen istället .
mojan
Vi kunde ju byta fröer eller plantor från våra ängar?
Det mesta har blommat över nu och det är hög tid att slå ängen så det är lite svårt att hitta örterna, men t ex frö från ängsskallra, stor blåklocka, klöver, rölleka, gullviva, rödfibbla tror jag nog jag kan hitta.
mariabackman
Hej!
Får man haka på den här tråden? Jag har också planer på att anlägga äng på vår tomt, där vi ska bygga hus i höst/vinter. Tomten ingår i ett område, där det fram tills nu varit skog, mest tall och lite björk. Kan inte mkt om detta, men har läst på och förstått att jorden bör vara näringsfattig för att få till en äng. Någon som har tips hur man ska få till detta? Vi ska köpa matjord och lägga på tomten i varierande grad. Blir det för näringsrikt för en äng? Ska man blanda ut med sand??

En annan fundering: tycker det är jättefint med fruktträd som växer i ängar, så fruktträd kommer att planteras. Frågan är om det funkar att börja från "början" både med äng och fruktträd på samma ställe, när den ena vill ha näringsfattigt och den andra mer näringsrikt. Ska man plantera fruktträden någon annan stans på tomten istället?

Hoppas någon har tips!

/Maria
Zon 5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon