CITAT (amaira @ 16-07-2011, 14:18)

En vecka? Hur små/stora var de när du såg dem första gången? De behöver åtminstone 3 - 4 vekor på sig som larver, och de kläcker från "nu"/mitten av juli ungefär, ända fram till september.
Kan du ta foto, så jag får bedöma storleken på dem? Är de för små, blir det nog inget av dem. Är de tillräckligt stora, men gärna skulle velat äta/växa mera, kan de förpuppa sig ändå om maten tar slut. Då blir de vuxna fjärilarna mindre till storleken.
Istället för att plocka mat åt dem - jobbigt, och maten vissnar fort - skulle jag hellre flytta hela beståndet!
Håller de ihop fortfarande, eller har de börjat sprida ut sig? De sprider ut sig när de blir äldre. Hur som helst, ta en bytta eller något och håll under, och så kan du kanske klippa av de nässlor de sitter på, och flytta alltihop till någon anna plats där det växer nässlor? De letar då reda på den nya plantorna själva.
Väljer du ett nytt nässlebestånd åt dem, så tänk på att de behöver sol! I fullständig skugga kan ingen svensk dagfjärilslarv utvecklas.
Oj..Första gången jag såg dom, var dom ca. en cm. Nu är dom ca. 2,5 cm.
Dom både är i klunga och på promenad.
Nässelbestånd kan jag hitta, så flytta dom skulle fungera.
Nu på bara en timma, har dom spridit ut sig, så det knappt går att se dom.