jazzvän
Hej.
Kan någon berätta för mig när det är dags att ta bort allt gammalt och dött i kökslandet. T.ex. oregano, citronmeliss och sådant, som nu ligger brunt på marken. Fyller det någon funktion mot t.ex. nattfrost? Skall det tas bort nu.
Tacksam för svar.
Jazzvän.
jepperdi
Det skulle du ha gjort på hösten..

Då skulle du ha grävt ner det i jorden så att det kan förmultna och bilda näring..

Men bättre sent än aldrig biggrin.gif

Om du ska gräva ner det nu så behöver tjälen ha gått ur jorden, ska man inte gräva ner det så kan man plocka upp det döda när man vill..

/jepperdi
Unn
Jag brukar städa när det spirar nya skott och värsta frostfaran är över.
Det förespråkas ju ofta vårstädning , för klipper man på hösten förlorar man värdefullt skydd mot köld, samt att de avklippta stjälkarna blir kanaler för vatten och därmed riskerar man röta framemot våren.
Unn
Åsa, mälardalen zon 2
Jag klipper bort det döda på kryddväxterna på våren när värsta kylan är över, det döda skyddar det levande som finns under jord. På våren klipper jag bort det döda och klipper sönder det i småbitar och slänger tillbaka i kryddlandet det blir ny fin jord såsmåningom. Gräver ner gör jag ej, kanske slänger jag på lite kompostjord ovanpå istället, maskarna får sköta grävandet.

Det finns dock en sak jag klipper bort på oregano och citronmeliss under sensommar-tidig höst och det är fröställningarna. Klipper man ej bort dem på oreganon och citronmelissen har jag upptäckt att jag då får spendera nästa sommar med att rensa bort alla fröplantor som dyker upp.
Ingrid på Västkusten
Jag städar på våren - inte hösten. Och jag brukar dröja ett tag till just nu är liksom allt i ide utom inomhus ....OK några lökar kikar upp.

Jag tycker mkt övervbintrar bättre ju mer bös man lämnar kvar på hösten - gäller allt. Mina odlingsland har jag dessutom täckt med löv och kvistar för att skydda jorden .-)

Hälsar ingrid
Cilla
Jag städar sent, på våren strax innan eller just när det börjar spira. Under krattning och rensning faller de sista kvarvarande lövresterna på kryddor och perenner av, och dessa får förmultna direkt i jorden. Stjälkar och annat åker på komposten där de får lite starkare behandling av maskar och mikrober för att bli mull.

Jag brukar spara fröställningar över vårvintern för det är då och till dess att det börjar spira som småfåglarna behöver dem som bäst.

Min oregano frösprider sig men inte melissen, trots att jag har en ordentlig buske numera. Kring örtlandet där jag har oregano växer det oreganoskott lite långsamt i ängen, det tycker jag om. Ibland delar jag upp oreganobuskarna och sätter på olika ställen i trädgården eller ger bort till vänner. Hos mig sprider de sig snabbare genom rötterna än genom frö.

Jag hoppas att när jag en gång lämnar det här stället består hela ängen av väldoftande örtkryddor!
Tesa
CITAT (Cilla @ 04-03-2004, 17:07)
Jag hoppas att när jag en gång lämnar det här stället består hela ängen av väldoftande örtkryddor!

...så uuunderbart det låter.....men jag hoppas att det blir så INNAN du lämnar stället... smile.gif
Gröna tanten
CITAT (jepperdi @ 28-02-2004, 10:22)
Det skulle du ha gjort på hösten..

Men bättre sent än aldrig  :D

/jepperdi

Var bor du egentligen, i Medelhavsområdet månne ?
jepperdi
det skulle vara skönt biggrin.gif

jag har lärt mig något nytt, för de jag träffat har sagt att man gör allt på hösten unsure.gif

Tur att det finns dom med mer erfarenhet än jag... smile.gif ... så jag kan lära mig! laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Man kan göra vilket som men jag tycker att ruskorna ger skydd över vintern. Se upp med frön t ex i citronmeliss men annars låt böset ligga.
Det ger också skydd för allt det nya som kommer fram på våren och som är lit eljuskänsligt.

Nu fasiken vill vi ha VÅR!

Hälsar ingrid förgrymlat ( något i alla fall)
Gröna tanten
CITAT (jepperdi @ 07-03-2004, 21:53)
det skulle vara skönt biggrin.gif

jag har lärt mig något nytt, för de jag träffat har sagt att man gör allt på hösten  :unsure:

Tur att det finns dom med mer erfarenhet än jag... smile.gif ... så jag kan lära mig! laugh.gif

Jag håller med dig.
Att bo i exempelvis Spanien under vintern för att sedan komma hem lagom för att sätta igång med säsongens förodlingar och sommardrömmar, toppen! tongue.gif

Det här forumet är verkligen bra, man kan det ena men inte det andra så att kunna ta del av andras kunskaper och själv dela med sig. . .jättebra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon