Sainty

Kalanchoe pinnata, bild från x.garnek.pl

Tänkte tipsa om en växt som jag råkat ta nogra skott av i början av året och tagit med mig hem. Finns två sorter, Kalanchoe Pinnata och Kalanchoe Daigremontiana som ser väldigt lika varandra - i alla fall på bilder. Jag har tydligen Kalanchoe Pinnata själv, men är osäker. Mina plantor är inte så gamla än att jag kan verifiera påståendet.

Plantan kallas för Livsplantan eftersom de använder sig utav adventiv förökning, dvs bildar tusentals nya skott runt bladen som sedan faller till marken och bildar nya plantor. Växten växer väldigt fort och man får dagligen plocka upp nya skott ur jorden om man inte vill att krukan ska bli igenväxt. Bladen är tjocka, nästan som en suckulent. Växten tillhör familjen Fetbladväxter.

[attachment=62856:krokodilkaftar.jpg]
Min egen Kalanchoe Pinnata. Själv kallar jag växten för krokodilplantan eftersom den påminner mig om krokodilkäftar från olika vinklar.

Vag jag fått veta är att växten är ganska vanlig så den ska gå att hitta i en och en annan blomsterbutik.

Kalanchoe pinnata, bild från filmalice.ru

Kalanchoe Daigremontiana, bild från sagebud.com, och på deras sajt kan du hitta ett fint bildspel kring hur växten ser ut och hur den blommar.
zaxxon
Kolla även in Kalanchoe tubiflora och Kalanchoe delagoensis
Erland
Du känner igen Kalanchoe pinnata när den blir större på att bladen är uppdelade i flera småblad (parbladig). Denna art har runda, marginellt suckulenta blad och växer snabbt. Den kan bli åtminstone 1,5 m hög.
Sainty
CITAT (zaxxon @ 16-07-2011, 17:21) *
Kolla även in Kalanchoe tubiflora och Kalanchoe delagoensis

Oj! De var ju ännu finare. Såna får jag ju skaffa!

CITAT (Erland @ 16-07-2011, 22:02) *
Du känner igen Kalanchoe pinnata när den blir större på att bladen är uppdelade i flera småblad (parbladig). Denna art har runda, marginellt suckulenta blad och växer snabbt. Den kan bli åtminstone 1,5 m hög.

Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon