Jag skulle vilja ha lite liljor på min uteplats. Gärna dagliljor och andra orange liljor.
Någon som har erfarenhet av det? Hur vill dom ha det på vintern?
Krolliljan
16-07-2011, 19:49
Jag har haft allt möjligt i krukor t ex liljor och dagliljor. Bra och mycket jord ( och vatten) så går det utmärkt. Men huvudfrågan är vinterförvaring. Jag som bor i zon 1 har då haft krukorna stående på en lastpall intill en vägg över vintern. Vad bor du i för zon?
Jag bor i zon 3.
Jag har ett förråd där krukorna skulle kunna hållas frostfria. Det ligger i källaren, men har ett fönster. Skulle dom klara sig med så lite ljus under vintern?
ingrids
16-07-2011, 22:30
Dagliljor är nästan uteslutande rejält härdiga, jag skulle ha kvar krukorna ute på ett ställe där de inte utsätts för att tina och frysa omväxlande i onödan, dvs ett skuggigt norrläge. Också bra med stora krukor eftersom temperatursvängningarna är värre i småkrukor.
Har visserligen ett skyddande snötäcke men en hybrid lilja överlevde flera år i kruka här i zon 5, två andra sorter i samma kruka dog visserligen.
Om du väljer tex brandlilja skulle jag tro att den har en schysst chans att bo kvar ute i sin kruka.
Krolliljan
17-07-2011, 06:19
Jag hade haft kvar dem ute med. Palla gärna upp dem så att de inte står direkt på marken eller balkonggolvet .
Du kan också vira in krukorna i ngt t ex bubbelplast.
Min erfarenhet är att det är just våren som kan ta kål på växterna . Jag hade t ex en murgröna i en kruka som var hur fin som helst under vintern men vårsolen kombinerat med "tjäle" i krukan tog kål på den. Men det är nog värst när det gäller vintergröna växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.