Full version: Sjukt Apelsinträd?
Pilon

Hej!

vad har hänt med det här apelsinträdet? är det normalt? Kommer blanden att raka till sig eller är dom sjuka? vad kan man göra åt problemet?

trädet är ungefär 70cm högt från roten och till högsta bladet. Som ni ser på bilden så är inte alls alla blad sådär, det är bara vissa, dom andra är helt raka och fina.
dom små prickarna är skräp ute firån, tog in trädet för jag var rädd att trädet skulle må dåligt av att det är lite kallt ute nu. Den står i en kruka. Jag har nyligen fått den, såldes billigt på snabb loppis så jag fick aldrig chans att fråga vad som hänt den. Ni kanske också vet vidare skötsel också, hur man vattnar apelsinträd, vad för näring och hur mycket och vad man ska tänka på. Är dom såna träd som går i ide också?

Vore mycket tacksam om det fanns någon här som kunde hjälpa mig. Tack på förhand.
Alexander-VG-zon3
Har du kollat så den inte har ohyra ? deformerade blad kan vara insektsangrepp.

Är den van vid att vara ute/har varit ute hela sommaren innan ? såfall behöver du inte ta in den om det blir tillfälligt svalt (dom tål det). Till hösten tar du såklart in den, innan frosten kommer.

Apelsin ''vilar'' om den hålls svalt, under 10grader. Annars kan dom förvaras i rumstemperatur om man ger dom extraljus tända (16-18timmar).

Annars är de lättskötta, trivs ute under den frostfriaperioden, ta ut den efter frostriosken är förbi och avhärda den mot sol och vind (placera den skyddat i skuggan och ev med väv på, och flytta den sen soligare). Låt den torka upp lite innan den får vatten igen, ge näring regelbundet. Min fungerar bra i rhododendronjord uppblandat med leca. Apelsin ger oftast här en intensiv blomning per år (vårvintern-våren-försommaren) och därefter mognar frukter fram, tar lång tid på sig att mogna. Svala nätter på hösten ger den fina färgen på frukten.
Pilon
Tack för svaret! kanon! Jo jag såg att det satt små svarta bladlöss under bladen, så bestämde mig för o försöka duscha bort dom och tog med hela krukan med i duschen imorse när jag skulle duscha och duschade igenom den ordentligt med ganska hårt, täckte för jorden med plast för att den inte skulle få för mycket vatten, kommer bladen återhämta sig eller brukar ohyreskadade blad för bli så enda tills dom faller bort naturligt? Dethär med att försöka få trädet att blomma kanske är överkurs? smile.gif och än mer o få frukt på det sen? hehe
menar du att jag ska ha en uvelampa över den om jag ska ha den inne? eller hur menade du med extra belysning?
Bassam
Hej

Du ska ta bort skadad blad och du kan försöka suga lös på dammsuga .

H:bassam
Huggorm
CITAT (Pilon @ 18-07-2011, 18:42) *
menar du att jag ska ha en uvelampa över den om jag ska ha den inne? eller hur menade du med extra belysning?

Det kan verka ljust inomhus för oss, men egentligen är det mörkt som i en tät skog. Apelsinträd behöver mer ljus än så, och framförallt på vintern när dagarna är korta och man inte kan sätta ut det på exempelvis balkongen. Därför kan man hjälpa till med extraljus från exempelvis lysrör. Det finns speciella lysrör med ljus som mer påminner om solens, men även vanliga lysrör brukar fungera bra.
Pilon
jag vet inte om jag vågar ta bort skadade blad, dom är ganska många och trädet har inte en så stor krona, den blir ju rätt naken om jag rycker bort massa blad?

Ok ska fixa en lampa!
andersen
CITAT (Pilon @ 20-07-2011, 02:04) *
jag vet inte om jag vågar ta bort skadade blad, dom är ganska många och trädet har inte en så stor krona, den blir ju rätt naken om jag rycker bort massa blad?

Ok ska fixa en lampa!

Nej inte skall du ta bort skadade blad,ställ ut den igen och duscha den då och då ute så försvinner nog bladlössen.
Pilon
CITAT (andersen @ 20-07-2011, 06:52) *
Nej inte skall du ta bort skadade blad,ställ ut den igen och duscha den då och då ute så försvinner nog bladlössen.

Bladlössen fick nog sig en omgång när jag duschade trädet sist, så dom har inte kommit tillbaka sen dess :-)
Bassam
Hej

Jag ska skriva naturliga recept mot insekter och sjukdom ;

1 100g stark paprika + 2L vatten blanda dem koka på hög gradar till sen du kan minska gradar och lämna dem koka till 1 timma ( kastrull är stäng under kokning )

2 lämna dem i rummet två dagar.

3 silar för att borta paprika.

4 blanda 250mm från koncentrat paprika till 20 l vatten .

5 lägga msk gröna såpa.( trädgårdssåpa )

H:Bassam

Pilon
Apelsinträdet mår jättebra så bra att den har skjutit ut 4-5 småsmå skott strax före första grenen, i stammen biggrin.gif Så nog är den tacksam för att man räddat den allt!
tack för hjälpten allihop!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon