Full version: Pollinering
asali
Behöver alla blommande grönsaker pollineras? t.ex tomat, chili, gurka, bondböna och har dom han- och hon-blommor som måste korsas? Vad hander om två olika tomater (el annan grönsak) står brevid varandra och korsas, blir de frukt el ingen frukt alls el dålig frukt?
Piccante
Generellt, ja! Utan pollinering ingen frukt. Men.... så finns det partenokarpa frukter som bildas ändå utan att de har befruktade fröanlag (gurka, banan mfl).

Tomat och chili har dubbelkönade blommor och självpollinerar i regel. Många gånger blir det frukt även om olika tomater korsas. Möjligtvis kan moderna hybrider vara inkompatibla att korsa men då de flesta växter ändå är dubbelkönade så spelar det sällan någon praktisk roll.
Åsa, mälardalen zon 2
Och blir det någon korsning mellan ex. tomat ser man det inte förren man tar frön och sår från den frukten som bildas av korsningen.
asali
Tack för svaren! De känns lite trist om tomater korsas o att de sen visar de sig att de inte kommer någon frukt på de fröer jag tar från dom, hur stor är risken egentligen med att ta fröer från frukter man inte vet om de är hybrider el ej? Sedan jag läste om hybrider i våras vågade jag knappt chansa på att sätta fröer jag inte visste säkert var bra och de känns lite synd eftersom de bästa är att slippa köpa fröer alls, jag vill ju inte stå där och ha fött upp en massa plant o så blir de ingen frukt.
Åsa, mälardalen zon 2
Det kommer frukter på plantorna man får från frösådder av korspollineringar MEN eftersom det skett en genetisk blandning kanske inte frukten blir likadan som den man tog fröerna från, den kan få annan form, färg, smak etc. Men det blir ju fortfarande en tomat ifall det är tomat man sått.
djungel
Vilka resultat kan man egentligen förvänta sig av fräna från en kaotisk odling? Om mina 10 sorters chili korsas vilt kommer det att skapas en mssa nya spännade sorter då? Eller blir det mestadels samma sort som tidigare? Antar att det beror ganska mycket på hur bin och andra hoppar runt bland växterna.
asali
En bra fråga djungeln som inte jag har svar påsmile.gif men jag har en till fråga:
Jag provade att ta fröer från tomater jag brukar köpa på ica o som jag tycker är supergoda, dom har nu kommit upp o ger en massa frukt, tomaten jag köpte var en röd plommontomat med fast och inte allt för sött kött, avkomman däremot är orange och ganska lös och sötare i köttet och dessutom inte mycke fröer utan mest fruktkött, den är god men ingen favorit.
Om jag nu skulle välja att ta frön från den ändå blir de då ytterligare en annan variant? eller när kan man räkna med att de blir samma avkomma som moderplantan (om man nustartar med ett frö från en ica-tomat)?
De var otroligt intressant att se iallafall att de blev sån skillnad, jag skulle verkligen vilja kunna ta frön från min egen trädgård varje år men när man läser om de här så verkar de va så otroligt mycke att tänka på som att inte odla olika sorter ens i närheten av varandra o att plasta in t.ex gurkblomman efter befruktning så ingen annan gurksort blandas in osv. Är de så jobbigt eller ska man bara köra på o plocka frön?
Piccante
Både chili och tomat har dubbelkönade blommor så de kommer förmodligen i stor utsträckning självpollineras dvs pollineras med sitt eget pollen och då blir den genetiska variationen mindre = kan förvänta sig något som blir ganska likt ursprunget. Men utomhus kan givetvis insekter hjälpa till att korspollinera så man vet aldrig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon