Full version: Ek
mojan
Har en jättehög ek på tomten.
Nu börjar jag fundera på om det är dags för yxan. (Den står trångt och är som sagt en jätte så naturligtvis ska vi ha proffshjälp.)

Åldern har jag ingen aning om. Jag har alltid tyckt att den sett frisk ut tidigare. Inga stora hål i stammen, ingen gren som klyvts av ålder, storm eller åska. Grenar nederst som torkat och ramlat ned av ålder men inga jättegrenar.

I området finns många ekar, några har undan för undan tagits ned, av kommun eller villägare.

I går tyckte jag att jag såg fler torra grenar uppe i kronan och blev orolig.
Finns det några "bra" tecken på att den börjar dö?
Hur ska man veta när det är dags? g.gif

Tacksam för tips och råd!
pilgrim
Vi har en ek på vår tomt och vi tog dit aborister som glesade ur kronan, tog bort döda grenar och kollade hur trädet mådde. Kostade cirka 2 000:- och det blev jättesnyggt. Dessutom var det skönt att få ett proffsutlåtande kring hur eken mådde.
Lycka till!
Hélena

http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/
Huggorm
Från att en ek dör till att den är så rutten att den riskerar välta och falla på någon tar det dussintals år. Du har ingen anledning att ta ner den förrän du har mycket tydliga tecken på att den är döende. Att enstaka grenar dör är normalt, trädet väljer att satsa på de grenar som har bäst ljusförhållanden nu och i framtiden, och väljer att göra sig av med en del av de övriga.
Cilla
Javisst är det trist när det i villaområden inte finns några träd som sticker upp... Bara en massa hustak och kantiga gavlar i all oändlighet. Vindar som rusar igenom trädgårdarna, inga grönskande tak som skyddar och i stort sett samma vyer vinter som sommar. Med en ek har man ju i alla fall lite dramatik på höjden och breddden!

Ekar dör normalt sett långsamt, ofta på några hundra år. En och annan torr gren, även i övre delarna, är inte som hos björk och andra trädslag varslande om fara. Man kan alltid anlita någon kunnig att kika på trädet, men se till att de har internationellt godkända certifikat.

Lista på duktiga och kunniga arboristfirmor finns här http://www.tradforeningen.org/kontakta-oss...ry&start=20
mojan
Tack snälla ni för lugnande ord! thanks.gif

Vi bor i ett gammalt villaområde med många stora träd av olika slag och jag tycker det är jättefint och tänker inte "döda" ett träd i onödan. biggrin.gif

Piccante
Ekar har en oerhörd förmåga att stå kvar och leva in i det sista även om de börjar bli lite skabbiga. När jag inventerade ekar så såg jag flera grova som var mer eller mindre uppätna inifrån som ändå levde så det är nog ingen akut fara med din ek de närmaste 100 åren.
mojan
Är det Ok om jag återkommer med frågan till dig Markus om si så där 100 år? flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon