Ixxie
Detta har börjat växa ut från bladrosetten på min orkidé.
Vad är det för något och vad ska jag göra med dem?

[attachment=62879:IMG_2751___Kopia.JPG]
Det är de sakerna som nästan är vita med grönt längst fram.
Malva15
Det ser ut som helt vanliga luftrötter. Orkidén behöver dessa så du skall inte ta bort dem! rolleyes.gif
batski
Ja luftrötter är det. Låt dem vara kvar. Du kan dock ta bort de som ser torra och lite ihopsjunkna ut.
pejori
Med tanke på, att dom övriga rötterna inte mår bra, så bör du vara rädd om dom nya.
Det kan vara dom som räddar din växt.
Var sparsam med vattningen och spraya dom nya försiktigt, så blir det bra.

(bruna ruttna rötter, samt mögel i krukan, tyder på övervattning)
Ixxie
Min orkidé mår inte dåligt på något sätt, men det kanske kommer?

Ska jag ta bort alla bruna rötter? Ha kvar resten?
Det var bra att du sa det, jag är verkligen ingen orkidéexpert.
pejori
CITAT (Ixxie @ 17-07-2011, 20:36) *
Min orkidé mår inte dåligt på något sätt, men det kanske kommer?

Ska jag ta bort alla bruna rötter? Ha kvar resten?
Det var bra att du sa det, jag är verkligen ingen orkidéexpert.

Det bästa är att ta upp den ur krukan och klippa bort allt brunt.
När du sedan planterar om den i ny kompost, så försök att få luftrötterna lite ner i komposten. (räta upp den lite)
Vattnar du sedan försiktigt på fat eller lite ner i ytterkrukan, söker sig dom nya rötterna ner själv.
Bäst är att ha dom på fat, då man ser bättre hur rötterna mår.
(gröna rötter har fukt, silvriga är torra. Har man fler silvriga än gröna, då ger man lite väta)

Begrav INTE stammen i kompost, då ruttnar den lättare.
Bassam
Hej

Orkidén är mycket känsla för vatten alltet mindre vatten bättre än mera .

Obs

Man kan bara ger dem 1 msk vatten bara när du känner jorden torka.

Bassam
Jubbe063
Glöm allt det där med 1 msk vatten. Barockt och skrock. Man stöter på sådana här konstiga råd titt som tätt, alla medlemmar i Orkidesällskapet har hyllmeter med exempel på rena missförstånden och felaktiga råd. Själv har jag samlat på mig en anselig mängd tokigheter genom mina 20 år i Orkidevärlden.

När en orkide torkat ut vattnar man rejält igenom antingen genom att doppa hela krukan i en hink med vatten eller vattnar med kanna så det rinner ut vatten i botten.

Orkideer växer ju i barkkompost som är väldigt lucker och luftig.

Tänk tropisk skog där de hänger i träden, skyfall sköljer igenom hela rotsystemet och sen torkar rötterna ut snabbt igen.

Fingervisning för när komposten blivit för kompakt är när den inte torkar ut inom en vecka eller så efter vattning.

Brudorkiden är ju exemplarisk på att själv tala om hur den mår. Många fasta fina rötter = Mår bra, Mycket bruna mjuka, fått för mycket vatten och mår dåligt.
Rötterna silvriga, vattna igenom rejält, sen vänta till rötterna blivit silvriga igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon