Johan73
17-07-2011, 08:56
Hej!
Förra året dränerade vi om grunden och hela gräsmattan blev förstörd. Vi fick då ny jord av byggfirman och sådde nytt gräs i det. Nu har det växt upp MÅNGA sädesslagsliknande strån över hela mattan (se bild).
Vet ni vad det är och vad jag ska göra för att bli av med det ?
Tack,
Johan
*Stintan*
17-07-2011, 09:13
Tycker det ser ut som rajgräs. Det ingår i en del gräsfröblandningar. Det går väl att klippa eller vad menar du med bli av med?
Natur liv
17-07-2011, 09:37
Gräs växer olika fort och olika mycket beroende på förutsättningar. Säkert har just den grässorten fått växa sig hög tidigare. Det är bara att klippa och klippa. Allteftersom tar sig de sorter som passar kortklippt bäst.
Om du inte vill ha just den sortens gräs i grässmattan så kan du ju roa dig med att handdra dem ett grässtrå i taget för att inte skada omgivande gräs. Bäst att göra det innan den sprider nya frön. Tålamodskrävande, men kanske krävs det om du vill odla en golf-green.
Jag har också haft det där det är billigt gräsfrö. Jag tog bort det och sådde dyraste sorten det hette golf green på den tiden nu är heter något annat. De växer sakta är torktåligt och slitstarkt. Jag har för mig att det innehåller mest rödsvingel. Rena semestern tittar på när grannarna dra sina klippare.
Johan73
17-07-2011, 11:07
CITAT (fvd @ 17-07-2011, 11:20)

Jag har också haft det där det är billigt gräsfrö. Jag tog bort det och sådde dyraste sorten det hette golf green på den tiden nu är heter något annat. De växer sakta är torktåligt och slitstarkt. Jag har för mig att det innehåller mest rödsvingel. Rena semestern tittar på när grannarna dra sina klippare.
Hur tar man bort det ?
CITAT (*Stintan* @ 17-07-2011, 10:13)

Tycker det ser ut som rajgräs. Det ingår i en del gräsfröblandningar. Det går väl att klippa eller vad menar du med bli av med?
Problemet är att detta rajgräs växer sig så långt att det inte går att klippa med handjagarn (klipper 1g/vecka).
Nån sa till mig att köra Stroller Kombi, funkar det tror ni ?
Gunilla T
17-07-2011, 13:48
CITAT (Johan73 @ 17-07-2011, 12:07)

Hur tar man bort det ?
Problemet är att detta rajgräs växer sig så långt att det inte går att klippa med handjagarn (klipper 1g/vecka).
Nån sa till mig att köra Stroller Kombi, funkar det tror ni ?
Nix, bekämpningsmedlet tar bara hjärtbladiga växter, kan inte skilja på gräs som du vill ha kvar och gräs som är oönskat...
Camelian
17-07-2011, 13:59
CITAT (Gunilla T @ 17-07-2011, 14:48)

Nix, bekämpningsmedlet tar bara hjärtbladiga växter, kan inte skilja på gräs som du vill ha kvar och gräs som är oönskat...
Ahh, jag har undrat över hur det funkar... men vilka ogräs är hjärtbladiga av t ex veronika, liten daggkåpa och revsmörblomma?
Gunilla T
17-07-2011, 14:00
Alla...
Camelian
17-07-2011, 14:07
CITAT (Gunilla T @ 17-07-2011, 15:00)

Alla...
Vad bra! Jag har massor (och då menar jag MASSOR) av ogräs i gräsmattan. Blir det stora kala fläckar där ogräset dött, så man får så i gräs, då eller? Och visst gödslar man med detta endast på våren?
Gunilla T
17-07-2011, 14:25
Jag vet faktiskt inte, använder aldrig bekämpningsmedel som Stroller Kombi faktiskt är. Det jag vet är att det dödar alla växter utom gräs, många har fått sina buskar och träd förstörda.
Camelian
17-07-2011, 15:21
Jag är också emot gifter i odling, men Stroller är ändå lite frestande. Det beror på att gräsmattan ser ut som skrutt! Jag kan dessutom inte äventyra mina andra växter för en ogräsfriare gräsmatta. Kontentan blir att det får vara... Hellre ogräs än gift!
Gunilla T
17-07-2011, 16:04
CITAT (Camelian @ 17-07-2011, 16:21)

Kontentan blir att det får vara... Hellre ogräs än gift!
*Stintan*
17-07-2011, 16:20
Synd att man kallar så mycket för ogräs.
Gossen Ruda
17-07-2011, 16:55
Allt som inte är gräs är ogräs, det hörs ju på namnet.

Stroller Combi är fö dålig på att ta bort veronika, jag har iaf inte lyckats. Däremot fick några små partier vitklöver combi idag.
Jag grävde upp rajgräset det var inte så märkvärdigt. Jag använder stroller combi och har inte fått några andra växter förstörda. Jag har dessutom för mig att det står på förpackningen att det inte tar veronica. Jag använder
svävare när jag klipper den är effektiv och väldigt lätt det passar mig.
Johan73
18-07-2011, 12:45
Tack för era svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.