Full version: STOR lila? skalbagge
Adriana
Hej! Kan någon hjälpa mig med idéer på vad detta kan vara för "hemskt" djur? Kom ner i tvättstugan i går kväll och hittade nåt stort hemskt på golvet. Det var en 4-5 cm lång, 1-2 cm hög lila? skimrande skalbagge. Åtminstone såg det ut som en skalbagge för en novis som mig! Hade ju av naturliga skäl inte nån kamera med mig ner (och inte längtade jag tillbaka heller). Nån som har nån idé på vad det kan vara? Kom gärna med tips så kan jag ju kolla bilder på nätet sen. Tack på förhand!!
Piccante
Du såg en jordlöpare i källaren. De trivs i fuktiga miljöer. Det är någon av de större arterna i släktet Carabus. Svårt att säga art om man inte ser teckningen på täckvingarna, färg etc men kan vara Carabus violaceus, C problematicus eller någon annan.
Adriana
Tack för hjälpen! Antar att dom inte är människoätande så jag kanske kan våga mig ner och ta hand om tvätten också!! smile.gif
Fågelvägen
Vilken skönhet, om Markus förslag stämmer! Du går väl ner och beundrar den innan du försiktigt lyfter ut den ur källaren? biggrin.gif
Adriana
Den risken/chansen är inte så stor måste jag erkänna!!! Lååång omväg kommer det att bli om jag ser den igen! Men skulle jag mot förmodan komma i närheten av den så lägger jag upp ett kort här. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon