Ezereht
Min saxifraga (peter pan tror jag) växer så fint, men så fort jag måste rensa där, och det kommer ogräs tyvärr, så dras det upp stora sjok =( De är som inga rötter, bara grön fluff med brunt fluff under. Det går som inte plantera tillbaka det, jag vet inte hur... brukar bara försöka trycka tillbaka det, men det blir brunt sen och dör. Hur ska man göra?
Gunilla T
Peter Pan tillhör "mossy saxifrages" och precis som mossan ser deras rotsystem ut dvs nästan obefintligt. Jag har väl inget bra råd att ge dig - är det rotogräs så river det onekligen upp lite grann ur växten men fröogräs som kommer brukar jag försiktigt dra upp och det brukar fungera. En tröst kanske kan vara att saxifragan så småningom återintar det tomma utrymmet.
Ezereht
Tack Gunilla.
Crazy4Flowers
Det går finfint att riva upp all din saxifraga rensa och göra iordning sedan planterar du ner en och en med en bit emellan den kommer att täcka allt till nästa år. Du sticker ner allt ner till det gröna, se till att det inte torkar upp allt för mycket medans den rotar sig. Jag har just 'Peter Pan' lite här och där, men jag skulle också behöva rensa, man måste se till att det är rent på ogräs under när man planterar dom har dom väl etablerat sig tror jag inte att det är så mycket som kan växa där sedan.
Bassam
Hej

Min tips

Du kan vattna den några gångar på varm vatten . så rötter ska skålla och dö .

H: Bassam
*Stintan*
Men snälla Bassam hon ska ju inte ta död på saxifragan.
Bassam
Hej

Jag skrev om hon vill dö dem men på andra sätt det är lätt att gränsa dem .

H:Bassam

Bassam
Hej

Jag ser att dina jord har överflodiga vatten så sina växert attackerade från Svamp så det är bra med jord förbättring .

Obs

Om hon a bort växter som skadad först.

H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon