Annica Åström
17-07-2011, 11:30
Hej! Vi har har en hög brant livsfarlig slänt i vår trädgård (har själv trillat handlöst bakåt flera meter uppifrån och dunkat rakt ner i stenplattor nedanför..måste va tjockskallig som inte dog:) på det plana delen av trädgården har vi plattor (utplats) massor med surfinor i krukor, trädäck o pool. Vilket framhäver den fula slänten ännu mer:( Vi har massor att plantera och jag har försökt ladda upp bilder men dom var förstora. En del vet jag vad det är men inte allt för vi har fått en hel del, nordisk stormhatt 2m hög, liljor, hosta, mycket olika marktäckare m.m det som är svårt tycker jag är att struktura upp allt innan vi börjar gräva ner det..nån som vet eller kan ge tips om hur vi ska tänka..
Det måste kunna växa upp till något snyggt som ej behöver trampas upp o skötas.
Nu har vi testat olika alternativ men tagit bort allt o grävt om slänten för att försöka få den mer strukturerad!
Whiskuchi
17-07-2011, 12:11
Jag hade nog satt klätterhortensia som marktäckare
Camelian
17-07-2011, 13:45
Oj, det ser verkligen brant ut och vilken tur att du inte slog dig mer allvarligt! Perenner kräver en del underhåll och då blir du illa tvungen att ge dig upp där. Kan du plantera dem på ett annat ställe kanske? För att slippa ge sig upp där (nästan) helt och hållet finns det förmodligen inte många alternativ. Jag hade satsat på markduk/täckbark och långtidsblommande buskar som inte kräver mycket beskärning. Man kan ju välja buskar som blommar under olika tider på säsongen, eller varför inte buskar med vackert bladverk: variegerade, gulbladiga eller purpurfärgade.
Gunilla T
17-07-2011, 13:56
Jag skulle aldrig plantera perenner i en sådan slänt, de kräver omsorg och det blir plottrigt hur man än gör.
Något som inger lugn och så småningom bildar en heltäckande grön matta, det finns många vackra krypande enar som så småningom skulle täcka hela slänten - det skulle jag plantera.
Annica Åström
17-07-2011, 19:18
Tack så mycket för era råd och svar, får väl ta en funderare på hur vi ska göra!
ängsvädd
18-07-2011, 09:02
Ja, buskar och kanske kryddväxter såsom gurkört, citronmeliss, timjan längst fram. För att skapa en fjärilsträdgård och få något att äta.
Jag skulle nog först ha satt betongblock i stället för trästaketet sedan terassa med betongblock verkar farligt att bara ha ett trästaket i en sådan brant slänt .Förra huset vi hade fanns massor av slänter men inte så branta,vår dotter m familj har riktigt branta slänter de tog dit en entreprinör som satte upp just betong block de tål trycket vid vårfloder osv.Ni behöver nog allt en stadig mur först om det är så himmla brant som bilden visar .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.