Vad härligt! Vi går mot våren! Helgläsningen har bestått av frökataloger. Några beställningar är redan ivägskickade. Sedan kommer Trädgårdsmässan och kompletteringar med ännu fler frön. Och Coops medlemrea och ÄNNU MER frön....

Snart får man kliva ned i källaren och hälsa på pelargoniorna och säga "Hej! Time att vakna nu!". Och nere i källarens dunkla, svala vrår finns det fortfarande potatisar kvar efter höstskörden. Det är lycka!

I år ska jag ha koloniområdets vackraste blommor och godaste grönsaker! I år också. Ja, det har jag föresatt mig varje år. Men än har jag inte lyckats. Och skulle allting gå åt pipsvängen kan man alltid skylla på 1)vädret 2) de vilda djurens framfart 3) kvaliteten på fröna. För inte kan det väl vara mitt fel?

Om kolonigrannen går förbi, demonstrativt tugande på en tre decimeters morot kommer jag bara att tänka - Aha! Han har gallrat bort alla de små goda och tror att storleken har betydelse. Eller om något annat odlingsproffs vandrar förbi med en jättesquash i famnen ska jag tänka - Jaja, de blir ändå bara träiga om man sparar dem för länge! Man måste se det positiva i det lilla man själv åstadkommer. Det kanske inte blir störst, bäst eller vackrast. Men det är resultatet av mina mödor. Därför tycker jag att det är fullständigt underbart.

Nu längtar jag efter att få rensa bort adventsljusstakarna ut fönstren och påbörja vårsådden. Det finns inget pirrigare än att se de små fröna gro.

God ny odlingssäsong till er alla!