Full version: Sockerrot?
nilla
Nån som testat att odla sockerrot?
Mest nyfiken på hur den smakar och hur man skördar och låter den överleva på samma gång...
Perenna köksväxter låter trevligt :-)

Gunilla
Unn
Hmmm..jo jag har testat, med ganska klent resultat...Berodde nog mest på mig och min glömska, råkade rensa bort det mesta och nu hittar jag den inte alls.
Hur som helst...det blir liksom ett "knippe" rötter på en o samma planta. Enligt beskrivningen jag har ska de delas och sättas ut i fjolårsgödslad jord i slutet av april. Sådd sker i slutet av mars eller under hösten. Smakar som morot/palsternacka.
Nu när du för den på tal tror jag att jag ska ge den ett nytt försök!
L8 B.
Är inte säker på om den är perenn? Hursom jag har satt ett par frön varje år, en planta övervintrade ett år men försvann efter blommingen (nästa år). Fina blad och ok smak - dock inte så grova men roligt med lite annat i t ex en wok. Tror att det går att skatta rötterna (som man kan knycka några små potatisar men ändå låta ståndet stå kvar) i en lösare trädgårdsjord utan att hela plantan går åt pipan.
Unn
CITAT (L8 B. @ 28-02-2004, 15:10)
Är inte säker på om den är perenn?

Aha! Det kanske inte är så mycket mitt fel att den "gått runt hörnet"då?! smile.gif
Men precis som gunilla, var jag också i tron att den var perenn - var kan jag ha lärt mig det tro?? Snälla allvetande forum - hur ligger det till egentligen?
(Jag kan tänka mig att det t.ex. står att läsa i "Köksträdgårdens historia" av Marie Hansson - en bok som hos mig tyvärr fortfarande efter fyra år antagligen ligger i en flyttlåda i uthuset)

Nån som vet besked?

U
nilla
Tomatsidan säljer sockerrotsplantor och har en del info - lite förvirrande är att han benämner den som perenn och mycket härdig men att man skördar genom att gräva upp plantan när den den börjat vissna ner... För om man gräver upp den kan den ju knappast övervintra, eller?
Fast då verkar det ju troligt att metoden ska vara som L8 B. beskriver - att skatta rötter samtidigt som man låter plantan stå kvar till nästa år.

Blir väldigt nyfiken och sugen på att testa, den låter ju väldigt spännande.
Ska nog skicka efter en eller ett par - frösådder har jag inte plats för fler i år.

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon