Full version: Oregano?
Myosotis
Visst är detta oregano?

[attachment=62900:Oregano.jpg]
Mollis
Ja Myo, det där måste vara Kungsmynta
Myosotis
Tack för snabbt svar! Inte alltid lätt att komma ihåg vilka kryddväxter man har och var de står...
Fågelvägen
Oregano har för vana att stå där du planterade den och dessutom ÖVERALLT! Jag brukar klippa av blommorna för att hindra fröplantor. Fast blomknopparna och blommorna är ju vackra...
Peztis
Gjorde misstaget att flytta en liten planta frånmina föräldrar tillmin egen trädgård för ca 11 år sedan. Nu finns den överallt - från nord till syd!!! Det luktar dock gudomligt när man klipper gräsmattan! biggrin.gif
Myosotis
Men vad är då detta?? g.gif

[attachment=62928:1.jpg]

De ser ju helt olika ut:

[attachment=62929:2.jpg]

[attachment=62930:3.jpg]

Eller finns det olika sorter? confused.gif

CITAT (Fågelvägen @ 17-07-2011, 20:44) *
där du planterade den

Men HUR ska jag minnas det?! biggrin.gif
Myosotis
unsure.gif Hjälp?
Skruttis
Jag har också fått liknande fenomen.
Vet inte vad det beror på men smaken var densamma på båda plantorna oavsett utseendet. Har dessutom bara sått en sorts oregano.
Kan den kanske ha korsat sig med timjan, eller nåt? g.gif

Jösses vilken bra hjälp du fick från mig Myosotis. duh.gif Hoppas någon annan har något vettigare att komma med.
Myosotis
Kan de korsa sig? Min timjan är i alla fall borta, och oreganon verkar också ha trängt bort myntan som jag inte alls kan hitta längre. Men det är mycket möjligt att oreganon planterats in vid två tillfällen så om det finns olika sorter skulle väl det vara en förklaring.
Ally
Det är oregano allihopa. Kan smaka lite olika, vissa smakar "mindre" oregano.
Bland mina självsådda plantor sparar jag bara dom som smakar godast (enligt mig förstås :-) )
Myosotis
Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon