Hej, jag har en lång, lång rabatt, ca 1 m bred, längs en tujahäck och skulle behöva hjälp med vad jag skulle kunna plantera där. Häcken tar mycket näring och vatten så jorden är torr och sannolikt rätt näringsfattig. Det är lerjord som jag tror är ganska kalkhaltig. Rabatten har sol ca 5-6 timmar, sen kommer skuggan från huset in. Zon 3 tror jag vi har.
Förslag på allt som kan tänkas trivas mottas tacksamt! T.ex. buskar eller perenner.
kerstin z5-6
17-07-2011, 11:58
Ruta tex aklej eller violruta, Tuijans rötter går djupt så om rabatten är bred nog borde det inte heller vara problem att ha Hosta,Heuchera,silverax, mfl i det läget
Tack! Rabatten är 1 meter bred, tror du att det är brett nog?
Krolliljan
17-07-2011, 15:03
Jag har grävt upp flera land intill en tujahäck i skugga. Rötterna var lite ytliga från tujan så några fick stryka med men i pricip gick det inte att sätta något precis intill häcken utan ca 30-40 cm ut från den så man får nog ta i. Jag gjorde land som gick ut lite. Här är ett exempel.

krolliljor, revsuga, hasselört, ormbunke, vipprams, kungsängliljor, hundtandsliljor, vit fänrikshjärta, klätterhortensia, kaprifol, kungsnäva , funkia, rödbladig alunrot
Jag har också en etablerad tujahäck och närmast intill växer det inte mycket, det som finns där är ganska eländigt...
Problemet för dig är inte skuggan utan just rötterna då tujors rötter går ytligt (kerstin, jag har alltid hört att tujor har ett litet och ytligt rotsystem!).
Så du har några alternativ...
1, Plantera sådant som inte behöver så mycket näring och vatten intill.
2, Gräv bort alla rötter utmed häcken och lägg en markduk som rotspärr, förhoppningsvis får de nya blommorna ha sin jord i fred.
3, Bygg en liten låda utmed häcken med markduk i botten och plantera i den.
4, Ställ vackra krukor med växter utmed häcken i rabatten.
Alternativet med krukor har jag kört de senaste två åren i väntan på att jag ska ta ett riktigt grabbatag i den rabatten och göra om allt. Då kommer jag också att lägga en markduk. Om inte hela häcken tas bort, för nu ser den hemsk ut pga undermålig skötsel av mig.
Finns säkert fler alternativ men detta är vad jag kommer på i all hast.
Vilken fin och kreativ rabatt, Krolliljan!
Min rabatt finns mellan häcken och en trädgårdsgång så jag kan inte bredda den tyvärr. Det bästa vore nog som Peztis skriver att gräva ner markduk, men det verkar himla jobbigt! Det är tung lera att gräva i. Men kanske jag får göra så. Alternativt bygga en låda, det var en bra idé!
Annars planterar jag sådant som inte behöver så mycket näring och vatten. Har någon förslag på sådana växter? Den enda perenn jag sett i min trädgårdsbok som vill ha det näringsfattigt är iris. De är ju jättefina, men jag kan inte fylla hela rabatten med dem... Kanske stenpartiväxter?
Eller några olika buskar? Det viktiga är inte att det är blommor utan att det över huvud taget klarar att växa där.
Gunilla T
18-07-2011, 10:21
Tujor har väldigt kraftiga rotsystem och jag undrar om det hjälper med markduk???? ....jag vet inte men det jag vet är att markduk inte håller mot trädrötter - rötterna kommer snabbt igenom.
Trädrötter äter sig också uppåt i upphöjda bäddar och pallkragar om man inte sätter plast i botten och en bit upp. Plasten tar sig rötterna inte igenom eftersom den är kompakt, det är inte markduken.
Hm, det säkraste är kanske att försöka hitta växter som klarar nuvarande förhållanden då, torrt, näringsfattigt och typ sol-halvskugga. Växtförslag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.