Råkade få med mej en Fjärilsbuske "Royal red" och en Bergbambu "Rufa" när jag var och köpte en Paradisbuske. På fjärilsbusken står härdig till zon 5 och bambun zon 4. Bor i zon 4.
Kollat lite på webben och där ska fjärilsbuskar gå till zon 1-2 och bambun klarar ca - 20.
Någon som provat i högre zon och klarat dom ??
Camelian
17-07-2011, 13:35
Jag har en fjärilsbuske i zon fem. Den fryser ner helt varje år (jag täcker den inte- inget fjäsk

) och sedan växer den upp och blir två meter hög för att sedan blomma i augusti. Den står dock väldränerat i mullrik sandjord. Här är alltså inga problem och jag älskar min Buddleja! Man kan ju dessutom skydda den över vintern...
Gunilla T
17-07-2011, 14:21
Här i zon 2-3 fryser buddlejan ner varje år. Ibland överlever den och börjar om men inte alltid. I vinter klarade den sig men året innan försvann den.
Har precis bestämt att jag skall gräva bort min bergsbambu. Den har frysit ner flera vintrar - den kommer så småningom igen men den blir aldrig vacker utan risig och ful. Den lever men har inget prydnadsvärde alls.
Tack för snabba svar. Ja det är ju bara att chansa och hoppas då att någon överlever. Ska ut o gräva djupt och lägga singel grus i botten och sandblandat sen, så kanske, kanske dom vill nästa år också.
Hur gick det sen ???
Budlejjan frös ner till ca en dm över marken. Såg att det kommer nytt i den
Bambun däremot frös ner till hälften vid sista köldchocken på - 10 grader
Har ju kunnat vara sämre
Jag har bestämt att jag skaa ha fjärilsbuskar fast det har så dåligt. De senaste jag gjorde det var att de står i lä occh så har jag skyddat rötterna och en bit upp på stammen. Jag svor lite över plantskolan som kunde ha sagt det till mig i stället för att sälja buskar åt mig varenda år. Nu fick jag en pusselbit till tack skall ni ha. Jag väldränera också. Om det går bra sedan skall jag köpa ännu fler de är underbara. Jag bor i zon1. Hur stora kan de bli förresten ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.