Christa
Vi har flyttat mina program till en annan dator men då kommer det upp en ruta där man uppmanas aktivera officepaketet annars kommer det inte att gå att skapa nya dokument och spara ändringar.

Är det bara att aktivera och så funkar det eller blir det problem om man flyttar över Mikrosofts program till en annan dator?

Jag har ju ändå betalt programvaran men den andra datorn funkar inte längre och det fanns inga sådana program med när min sambo köpte den andra datorn.

Mollis
Du får förklara lite bättre vad du menar. Har du Office-paketet på CD (äldre version) så kan du ja bara installera om det från cd'n till nya datorn. Om det är en ny dator ni köpt så är det en nyare version av Office som följer med i en test-version som du kan använda ett visst antal gånger, därefter måste du köpa uppgraderingen för att få en licens...
Red Top
Du har väl cd:n med programvaran kvar. Det är bara att ladda in programmet i den andra datorn, under förutsättning att båda datorerna tillhör dig eller någon annan i familjen.

Det kan bli problem om du har en uppgraderad version av Windows i den andra datorn. Då får du köpa en programvara, som oclså är uppdaterad till den versionen.

Mollis hann först.
Christa
Vi installerade den från CD men skylten kom upp ändå. Det är alltså den gamla versionen från den förra datorn.
Mollis
Men prova då att aktivera och skriv in den licenskod du har, kan inte gå mer än fel
Christa
Jag trodde att många här hade bytt dator någon gång så att de hade provat.

Frågan är ju om de knotar på att man redan har programmet på den första datorn men vi får väl prova.

Jag tänkte att om man provar så kanske man blir klassad som piratkopierare och inte får det att funka alls sedan.

Tapio
CITAT (Red Top @ 17-07-2011, 14:03) *
Det kan bli problem om du har en uppgraderad version av Windows i den andra datorn. Då får du köpa en programvara, som oclså är uppdaterad till den versionen.
Mollis hann först.

Halaj!

Jag har ett 12 år gammalt office 2000 installerat på denna datorn som har 32bits windows 7.
Inga problem alls.

Men jag vet att det kan bli problem om man har officetestversionen, som Mollis pratar om, installerat i den nya datorn.

På en dator gjorde jag så att jag dumpade testversionen och installerade mitt office 2000 istället. Då kunde man inte öppna officefiler:
dialogruta: kan inte öppna filen. Rätt program för den finns inte.
Datorn ville öppna filen i testversionen jag hade avinstallerat.
Jag gissar att felet jag gjorde var att inte göra en registerstädning (jag använder Ccleaner, ett gratisprogram) efter avinstallationen, men det tänkte jag inte på då.

Annars kan man sk-ta i dessa problem och installera gratis openoffice istället.
Liiiite annan layout, men man känner igen sig snabbt, som officeanvändare.
Och det bästa: filerna är fullt fram och tillbakakompatibla med microsofts officepaket.

//T
Christa
CITAT (Tapio @ 17-07-2011, 19:01) *
Halaj!

Jag har ett 12 år gammalt office 2000 installerat på denna datorn som har 32bits windows 7.
Inga problem alls.

Men jag vet att det kan bli problem om man har officetestversionen, som Mollis pratar om, installerat i den nya datorn.

På en dator gjorde jag så att jag dumpade testversionen och installerade mitt office 2000 istället. Då kunde man inte öppna officefiler:
dialogruta: kan inte öppna filen. Rätt program för den finns inte.
Datorn ville öppna filen i testversionen jag hade avinstallerat.
Jag gissar att felet jag gjorde var att inte göra en registerstädning (jag använder Ccleaner, ett gratisprogram) efter avinstallationen, men det tänkte jag inte på då.

Annars kan man sk-ta i dessa problem och installera gratis openoffice istället.
Liiiite annan layout, men man känner igen sig snabbt, som officeanvändare.
Och det bästa: filerna är fullt fram och tillbakakompatibla med microsofts officepaket.

//T

Vi provade att aktivera och det verkar fungera. Min sambo satte in en ny hårddisk så jag slapp problemen som du beskriver.

Har också funderat på att prova openoffice (LibreOffice heter visst den nya). Min sambo är helfrälst på opensource.
Tapio
Halaj!

Gott!

Man får bara, speciellt i open source, men också i officepaketet tänka på hur man sparar filen.
Jätteviktigt!

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon