Woodii
Vi har en phalaenopsis på jobbet som tidigare varit jättefin och blommat ofta, men den har det senaste halvåret sett värre och värre ut. Kanske har den blivit vattnad för mycket sedan den förre "blomvattnaren" slutat, och det var nog länge sedan den planterades om också...

Den slokade, de flesta bladen har delat sig på mitten, och ett har börjat torka helt i toppen och gulna. Den såg dessutom ut att trilla ur krukan när som helst, så jag plockade hem den och planterade om i ny kompost. En massa rötter var gula, slappa och mögliga eller helt döda, så jag tog bort allt som såg sjukt eller dött ut. (Förresten, varför blir en del f ö rätt fina rötter liksom "avsnörda"?) De rötter som var fräschast var ju de som varit i luften, så det är kanske inte så konstigt att den inte mått så bra. Nåväl, den fick ny kompost, likadan genomskinlig innerkruka som förut och en glaskruka jag hade hemma, för det ska de ju gilla sägs det. De flesta av luftrötterna hamnade under komposten. Det stod på kompostpåsen att man inte skulle använda gödning på 6 v efter omplantering, så det har den inte fått.

Men nu efter ca 3 veckor ser den fortfarande inte piggare ut! T o m det nyaste bladet är mjukt i toppen... sad.gif Hur lång tid tar det för dem att komma igen? Varför delar sig bladen längs med mitten? Har vattnat eller doppat den ungefär en gång i veckan, det är kondens i innerkrukan och luftiga "hålrum" i komposten. Ska jag göra något annat nu eller bara vänta? Vore verkligen trist om denna orkidé dog! help.gif
Malva15
Din orkidé har fått för mycket vatten. Man skall inte vattna en orkidé direkt i ytterkrukan för då samlas överflödigt vatten i botten och bildar en sjö som ganska snart dödar rötterna. Man bör alltså ta upp den ur ytterkrukan när man vattnar och i diskhon ordentligt vattna igenom hela innerkrukan och låta vattnet rinna av innan man ställer tillbaka den. Man bör aldrig vattna en brudorkidé om rötterna ser gröna ut innanför krukan utan man bör vattna igen när rötterna ser silvergrå ut. Man skall naturligtvis inte heller vänta för länge.

Man kan rädda en övervattnad orkidé genom att placera den i vitmossa (finns att köpa på gardencenters och säljs i platta inplastade block som sedan löses upp i vatten i en spann). Om den står i vitmossa skall man inte vattna förän mossan är åt det torra hållet. Klipp bort alla mjuka bruna rötter och låt bara de friska vara kvar innan du planterar den på nytt. Det kan ta flera månader för en orkidé med dåliga rötter att ta sig igen men det är ju värt väntan om man har en orkidé man tycker om! rolleyes.gif
Woodii
Tack för svar! smile.gif

Vattna i ytterkrukan går inte längre eftersom det är hål i botten och fatet som hör till är litet och platt. Blir blött på hela fönsterbrädan, hehe. Men förut har den stått i en sådan där hög smal lerkruka som det lätt samlas vatten i botten på, och såvitt jag vet blivit vattnad som "vanligt", så jag tror också på teorin om övervattning.

Flera månader, oj... Som sagt klippte jag bort alla risiga rötter innan den planterades om, så då väntar jag väl lite till. Tänkte gå ut och leta vitmossa i skogen, har en stor mosse alldeles i närheten... Kan ju vara bra att ha utifall att...

Man ser ofta att det pratas om att sätta orkidéer i vitmossa tills friska rötter växer ut osv, finns det någon anledning att inte ha dem planterade i mossa permanent? Mina miniatyrphalaenopsisar stod i var sin liten mossklump när jag köpte dem och har stått kvar i det 1,5 år. Planterade om dem i lite större krukor nyss och rötterna var jättefina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon