ogräset
17-07-2011, 13:20
Nu har vinrankorna fått sig en sommar klippning, tog bort en del blad också. Jag har vindruvorna i växthuset, de tar ganska mycket ljus från de andra växterna. Nu blev det bra mycket ljusare. Det är lika mycket vindruvor i år som förra året, så det är bara att äta och äta.
Ha en bra eftermiddag!
Birgitta :-)
[attachment=62901:Sommar_k...vsrankor.jpg]
andersen
20-07-2011, 16:05
CITAT (ogräset @ 17-07-2011, 14:20)

Nu har vinrankorna fått sig en sommar klippning, tog bort en del blad också. Jag har vindruvorna i växthuset, de tar ganska mycket ljus från de andra växterna. Nu blev det bra mycket ljusare. Det är lika mycket vindruvor i år som förra året, så det är bara att äta och äta.
Ha en bra eftermiddag!
Birgitta :-)
[attachment=62901:Sommar_k...vsrankor.jpg]
Går det att ta skott från "sommarklippning"? eller måste det vara mera vedartat? har du någon humm om det? står åxå för en "sommarklippning" snart.
Kan man alltså beskära vinrankor på sommaren? Jag har läst att man ska göra det typ i november för att de"blöder" annars. Det vore jättebra om vi kunde göra det nu eftersom vi förstås glömde i vintras... :-)
Man brukar klippa in två bladpar efter druvklasen på sommaren samt tunna ut en del och bort med klasar om det är för många. På vintern, kring nyår, då gör man den hårda beskärningen. Det är under våren man bör undvika beskärning då den annars kan börja blöda.
Jag har satt avklippta skott i vatten och en del fick rötter men sedan klantade jag mig så det bidde inget. Men om man nu ändå klipepr av en massa så kan man ju försöka, eller hur. Det är ju ändå avklippt och kostar inget extra direkt.
Annars tror jag man brukar rekommendera avläggare när man ska föröka en vinranka. Böj ned en gren mot jorden eller en kruka med jord, skrapa lite på grenens undersida och lägg sedan en sten så att grenen trycks mot jorden som hela tiden ska hållas fuktig. Tror dock att det kan ta ett tag, typ till nästa år innan det kommer rötter och man då klipper av ifrån moderplantan.
Ogräset, vad mysigt ditt växthus ser ut!!!!
ChristerP
26-07-2011, 21:58
ejsan,
Det är riktigt tt man skall klippa på sommaren två blad efter klase MEN glöm inte att klippa efter ett blad på varje skott som kommer därefter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.