Full version: Två fönsterbräden?
Malu
Jag skulle vilja få plats med fler växter i mitt lilla fönster, fick en idé om att ha ett fönsterbräde till ovanför det andra. Problemet är att det finns ett vädringsfönster intill fönstret så man kan inte sätta fast den extra brädan i väggen för då går det ju inte att öppna vädringsfönstret.

Jag tänkte att man på något sätt skulle kunna hänga upp den i kedjor eller rep men det kanske blir för vingligt.

En annan idé var att ha en hylla ovanpå den andra, som liksom står på två ben på den redan befintliga fönsterbrädan.

Någon som har det såhär? Har tänkt på att det kanske inte kommer in så mycket ljus i själva rummet men det gör nog inte så mycket, bättre än att grannarna ser in smile.gif Tips på andra sätt att få plats med fler växter framför fönstret?

mvh/malu
Hannele
Tittar du inte på Ernst på Sommartorpet?
Han hängde upp extra hyllor i fönster för kryddor och blommor:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4771&a=89408

Hannele
Mera av Ernst hyllor, kryddhyllor av armeringsjärn:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4771&a=102273

Smart lamphylla: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4771&a=94380
TeliaNet
hej.
jag har samma problem i ett fönster, men jag behöver inte mer plats.
och nu fick jag iden att byta mot en större bräda elller sätta dit en till så de går in i rummet.
yla

den här satt jag just o bestämde mej för att bygga ett antal av o iolika storlekar hiottade den just idag i tidningen hus o hem
jämrans smart me gångjärn så att man fäller ihop den då den värsta tiden e över o telningarna flyttat ut i trädgården
AnneG
Hei. Jeg har laget et oppheng i et fönster. Kjøpte 2 hyller på Ikea (velg lengde og bredde som passer deg). Jeg kjøpte så ganske tynn kjetting på en jernvarebutikk (ca 4x1,5 m, eller den høyde du trenger). Borret hull i hyllene og tok kjettingen gjennom. Festet hyllen i den høyde jeg ønsket ved å stikke en tykk skrue i et hull i kjettingen og lot hyllen hvile på denne. Det er lett å regulere høyden på hyllene slik. Festet alt i taket med tykke kroker. Jeg har to høyder og det dekker mye slik at ikke naboene ser inn. Det fungerer kjempebra og er ikke vinglete i det hele tatt. Fordelen med å feste i taket er at jeg har plass til å åpne fönsteret litt, samt at jeg har plass til persienner mellom fönsteret og hyllene slik at jeg kan skjerme plantene mot solen om den blir for sterk. Og så kan jeg lett ta bort plantene og ta ned kjettingene slik at jeg får pusset fönsteret når det trengs. Håper du forstår beskrivelsen, jeg har ikke noe bilde nå. Som du ser er det mange gode alternativer her, du får velge det som passer deg best. Lykke til!
Malu
Tack för alla svaren! smile.gif Nu ska det allt bli en hylla så att alla små söta växterna ska få smaka på solen!

/malu
Gunvor Nilsson
CITAT (oldwolfie @ 28-02-2004, 13:33)

En sån där blomställning har jag på altanen! En gammal trappstege i järn (rostig) och trästeg med kätting emellan och så har jag lagt in bräder på varje trappstegsnivå och det får rum med massor av blomkrukor på tongue.gif
/Gunvor
Annki
Samma problem här! Jag trodde att jag funnit den perfekta lösningen. En bockad vinylglasskiva, 70 cm hög, att sätta sålådorna på, och som bara är att plocka bort när den inte behövs längre. Men glasmästeriet avrådde, eftersom de trodde vinylen skulle "säcka ihop" av värme och sol. Deras förslag var att jag skulle köpa konsollbärare på Bauhaus och skruva upp och sedan måttbeställa riktiga glasskivor. Så det är vad jag ska ägna mig åt idag.
Ralf
jag byggde som ett upp o nervänt U för några år sedan.
sidorna var ca 20 cm höga och längde lika lång som fönsteröppningen. Detta skruvades ihop med vinkeljärn och målades vit. då slapp jag skruva hål i fönstersmygen.
Annki
Tack för tipset Ralf! Det var precis så jag hade tänkt mig, men av vinylglas för att släppa igenom så mycket ljus som möjligt. Meningen är ju att det ska rymmas en hel del växter under hyllan, på fönterbrädan, också. Och dessa får inte bli skuggade av hyllan. Dock sa glasmäster att då måste vinylen förstärkas med en tvärslå under hyllan. Och eftersom vinylglas kostar 700 kr/kvm och det sedan tillkommer arbete skulle det bli alldeles för dyrt. Det är inte kul att ta hål i väggarna och skruva upp konsoller. Men nu är det bråttom, och jag hittar ingen annan snabb lösning... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon